방한 관광객 1,000만 시대를 맞아 인천국제공항과 서울역을 잇는 교통허브인 공항철도 수요증대를 위해서는 국가별로 세분화된 마케팅 전략이 필요하다. 이에 본 연구에서는 다중회귀분석과 의사결정나무 분석기법을 통해 직통열차 수송인원과 인천공항 입·출국 노선 간의 상관관계를 파악하였다. 이후 다중회귀분석 결과를 기반으로 우선순위 마케팅 대상 국가를 선정하여 마케팅 전략을 도출하고, 의사결정나무 기법을 통해 직통열차 수송수요 예측모델의 기반을 마련하였다. 또한, 효과적인 마케팅 전략 수립 및 수송수요 예측모델 설계를 위해 정부 공공데이터 개방 등 정책적지원사항을 제언하였다.
Now the number of foreign tourists to South Korea has exceeded 10 million for the first time in tourism history. Airport Railroad hereby became one of the major public transportations to access from Incheon Int’l Airport to Seoul. In this situation, it is necessary for Airport Railroad to have strategic market segmentation on a country-by-country basis. Therefore, the complete survey on site was carried to figure out the correlation between Railroad and Incheon Int’l Airport passengers utilizing multiple regression analysis and decision tree methods. This study decides the priority countries that apply for the marketing strategy based on multiple regression analysis results and shows a foundation for demand forecasting mode based on decision tree analysis results. Finally, it presents the need of political supports to establish the efficient marketing strategy and design the demand forecasting mode.