MCB는 주 변압기 2차측 이후의 회로에 고장발생시 과전류를 신속하고 확실하게 차단하기 위하여 설치된 것으로서, 사고전류의 차단과 평상시 교류 또는 무가압 구간에서 주 회로의 개폐도 행하는 일종의 개폐기이기도 하다. 이처럼 MCB는 차단기와 개폐기의 두 가지 역할을 겸하고 있는데, 이는 TCMS 또는 전기 릴레이 회로로 제어 될 수 있다. 본 논문에서는 해외 이즈미르 프로젝트에 적용된 MCB Control 회로에 대하여 소개하여, MCB회로의 전반적인 이해와 전기회로 설계 시 도움이 되고자 한다.
MCB is a device which rapidly and certainly cut off the over current from catenary when trouble after secondary winding circuit happens. And it is a sort of switch for main power to be supplied and disconnected to train set as well. Likewise, MCB has two functions (circuit breaker and switch). It can be controlled by TCMS or relay logic. This paper introduces MCB control circuit which is applied to IZMIR project abroad. It should be helpful in the overall understanding and the design of MCB circuit.