서울메트로 운영구간인 신정지선은 5호선 까치산역 개통과 더불어 신도림방향으로 이동하는 승객들의 편의를 위해 1996년 3월에 완전 개통되었다. 신정지선의 차량운행은 전동차 4개편성(6량기준)으로 영업 운행중이며, 개통 이후 이용승객의 증가에 따라 쾌적한 승차환경 만족도는 여러가지 요인중 가장 심각한 것으로 파악되고 있다. 본 논문에서는 신정지선 구간의 전동차 객실 혼잡도 완화를 위한 표출방법에 요구되는 응하중(ASP) 변위량과 승차인원을 측정하여 전동차 객실내 혼잡도 측정 시스템 기술 개발에 적용하고자 시도 되었다. 향후 측정된 값을 토대로 전동차 객실내 혼잡도 표출방안에 활용하여 측정 장치 기술 개발에 기여할 것으로 본다.
Operating range of Seoul Metro Line 5 Line kkachisan station theocracy, with the opening moves in the direction of Shindorim for the convenience of the passengers in March 1996 was fully opened. Vehicle Line of theocracy is organizing four trains (6 cars based) jungyimyeo sales service, depending on the increase in passengers since the opening of pleasant riding environment that satisfaction is the most serious of several factors to be identified. shinjung section of this paper, the branch train express way to mitigate congestion in rooms that meet the load requirements (ASP) to measure the displacement train passengers and room congestion measurement system was an attempt to apply technology. Based on the measured values in future congestion express trains plan to take advantage of in-room technology to contribute to the measurement device considered.herein.