본 연구의 목적은 청소년들의 주관적 운동능력 인식과 사회적 걱정 및 체육수업에서의 소외 사이의 관계를 분석하는 것이다. 이를 위해 D광역시의 중·고등학생 총 411명에게 관련 설문지를 배포한 후 그 자료를 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 자신의 운동능력을 ``주관적으로`` 높게 인식한 집단과 낮게 인식한 집단 사이에서 운동능력을 높게 인식하고 있는 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 사회적 걱정과 체육수업에서의 소외의 정도가 낮게 나타났다. 둘째, 중·고등학생이 인식한 주관적 운동능력 인식과 사회적 걱정 및 체육수업에서의 소외와의 상관관계를 본 결과 모든 하위요인 사이에서 통계적으로 의미 있는 관계가 나타났다. 셋째, 학생들이 내리는 주관적 운동능력 인식은 사회적 걱정과 체육수업에서의 소외에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 사회적 걱정 정도의 세 가지 하위요인에서 「운동능력 소외」와 「친구관계 소외」를 다른 요인보다 높게 설명하는 것으로 나타났다.
The purpose of the study was to analyze relationships between subjective recognition of athletic ability (AA), alienation in physical education (APE), and social concerns (SC) of adolescents. For achieving this purpose, 411 middle and high school students in D-Metropolitan were chosen as research subjects, and related questionnaires were distributed to them. Collected data were analyzed with statistical analysis program including t-test and multiple regression. With these processes, this study obtained some results as follows. First, there are significant differences about related variables between student group who recognized themselves as high-level AA and the other group as low-level. Second, the result showed that subjective recognition on AA was correlated with APE and SC. Third, subjective evaluation on AA by students had significant effects on APE and SC, especially on the sub factors such as negative evaluation or friendship alienation. Lastly, three sub factors in SC strongly explained the negative effect on alienation inAA and friend relationship in APE.