본 연구의 목적은 자기결정이론에 근거하여 체육교육에서 자율성 지지, 심리적 욕구 및 결과변인간의 관계모형을 검증하는 것이다. 유목적 표집방식을 이용하여 제주특별자치도 5개 중학교, 5개 고등학교를 대상으로 각각 남학생 200명 여학생 200명 총 800명을 대상으로 하였으나, 연구 1에서 372부, 연구 2에서 374부의 자료가 회수 되어 총 746부를 실제 자료 분석에 이용되었다. 구조방정식모형분석을 이용하여 가설을 검증한 결과 연구 1에서는 부모지지는 자율성, 관계성에 유의한 정(+)의 영향을 미 치는 것으로 나타났으며, 친구지지와 교사지지는 자율성, 유능성, 관계성에서 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기본적 심리적 욕구의 하위요인인 자율성, 유능성, 관계성은 내재적 조절과 확인적 조절에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 유능성은 외적조절과 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 관계성은 무동기와부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 자율성지지는 심리적 욕구를 경유하여 내재적 조절과 확인적 조절에 정(+)의 간접효과를 유발하였다. 연구 2에서 는 자율성지는 심리적 욕구에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 심리적 욕구의 하위요인인 자율성, 유능성, 관계성은 내재적 조절, 확인적 조절, 외적조절에 정(+)영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 자기조절 동기의 하위요인인 내재적 조절, 확 인적 조절, 외적조절은 자아존중감, 체육학습만족, 긍정적 정서, 재미에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 부정적 정서 에서는 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 자율성지지는 심리적 욕구와 자기조절 동기를 경유하여 자아존중감, 체육학습만족, 긍정적 정서, 재미에 정(+)의 간접효과를 유발하였으며 부정적 정서에서는 부(-)의 간접효과를 유발하였다.
The purpose of this study is to verify relational model of autonomy support, psychological desire, and outcome variables in physical education based on self-determination theory. Using purposeful sampling there had been a studies on two hundred male students and female students subjected to five middle and high-schools in Jeju special self-governing province, which is eight hundred students in total. However, just 372 data in study 1 and 374 data in study 2, which is total 746 data had been retrieved to be used for analyzing data. As the outcome of study on hypothesis used structural equation modeling, the support of parent in study 1 had positive (+) influence on freedom, relationship and of friends and teachers had positive influence on autonomy, competency, and relationship. As sub-factors in basic mental desire the autonomy, competency and relationship had positive(+) influence on inherent and confirmatory regulation, and competency had positive(+) influence on external regulation and relationship had negative(-) influence as non-motivation does. Also, the support of autonomy had positive (+) influence on external and confirmatory regulation through mental desire. In study 2, it had shown that the support of freedom had positive influence (+) on mental desire. freedom, competency, and relationship, as sub-factors in mental desire had positive(+) influence on inherent and external, confirmatory regulation. Moreover, it had shown that inherent and external, confirmatory regulation, the sub-factors of motivation for self-regulation had positive(+) influence on feeling of self-esteem, satisfaction with physical education, affirmative emotion, fun and had negative(-) influence on non-affirmative emotion. And the support of freedom had indirect influence on self-esteem, satisfaction with physical education, affirmative emotion, interest and fun and had negative (-) influence on non-affirmative emotion.