결혼이민자여성의 관광이 국내관광을 촉진시킬 수 있다는 문헌고찰에도 불구하고, 아직까지 본 그룹의 관광행동에 대한 정보와 연구가 매우 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 결혼이민자여성의 관광결정 및 관광행동을 탐색하는데 목적을 두었다. 이를 위해 반구조적 설문지가 이용된 심층적 인터뷰를 총 11명의 표본을 대상으로 진행하였으며, 수집된 자료의 해석은 주제분석을 이용해 분석하였다. 분석결과, 결혼이민자여성의 관광은 휴식/탈피, 교육/체험, 관계증진 등 세 가지 동기에 의해 결정되고 있는 반면, 시간/경제, 자녀/시부모, 시선의식, 수동적 관여 등 네가지 제약에 의해 관광을 보류하거나 포기하는 것으로 조사되었다. 특히 본 연구결과 관광동기 및 관광제약과 관련한 결혼이민자여성의 관광결정이 일반관광객과 비슷하거나 다르다는 것으로 파악되었다. 예를 들어, 휴식/탈피, 관계증진, 시간/경제, 자녀/시부모 등의 요인이 일반관광객의 관광동기 및 관광제약과 비슷한 반면, 교육/체험, 시선의식, 수동적 관여 등의 요인은 결혼이민자여성의 문화적 차이가 반영되어 나타난 것으로 조사되었다. 한편, 관광행동과 관련한 정보이용은 주로 텔레비전/인터넷을 이용하고 있었으며 목적지선택, 음식, 쇼핑의 패턴과 관련되어 나타난 모든 주제들은 문화적 차이 및 갈등이 반영되어 표출되고 있는 것으로 조사되었다. 본 연구는 이러한 결과를토대로 결혼이민자여성의 관광이 촉진되고 활성화될 수 있는 중요한 정책 및 발전방안을 제시할 수 있었다.
In spite of the literature review that marriage migrant women`s travel can promote domestic tourism in Korea, there has been a paucity of information that addresses tourism behavior of this group. The aim of this study, therefore, attempted to explore the travel decision and travel behavior of marriage migrant women. A semi-structured questionnaire was designed to gather in-depth interview data from 11 samples. Then, the data was interpreted usinga thematic analysis. The findings related to travel decision indicated that the marriage migrant women were motivated by rest/escape, education/experience, and relationship improvement, while they were constrained by time/finance, children/husband`s parents, the notice of others, and passive involvement. In particular, this study found that travel decisions with travel motivations and travel constraints were similar to or different from the general tourists. For example, factors including rest/escape, relationship improvement, time/finance, and children/husband`s parents were similar to the general tourists in terms of travel motivation and travel constraint, while cultural differences of marriage migrant women were reflected in the factors of education/experience, the notice of others, and passive involvement. The findings related to travel behavior also showed that they were likely to use travel information from the TV/Internet. Other findings also imply that the patterns of destination selection, food consumption, and shopping were reflected by the cultural differences and conflicts. As a result, this study provided important insight into the travel market of marriage migrant women by discussing policy and development issues.