메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第131輯
발행연도
2014.9
수록면
131 - 166 (36page)
DOI
10.18622/kher.2014.09.131.131

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Recently, some scholars insisted on teaching a general or democratic value to students in history class. The ideal values of korean education moved toward democracy and nationalism. Especially, the aim of social studies including history was the cultivation of democratic citizen. Many students revealed their various values in the class and students expressed their value-judgement about historical events or facts. High school students judged the values of historical facts or events more complex than middle school students but they had something in common. They showed present value abundantly more than past value.
Meanwhile the survey of historical consciousness showed how to express the opinion or value of students about democracy and nationalism. While students expressed the opinion about nationalism as the fixed discourse, they summed up their thought of democracy as diverse forms and discourses. The consistent and fixed type of nationalism by mass media, lesson and so forth had been widely disseminated in students. And students firmly believed in the democratic value and they generally spoke the notion of democracy by various way. It seemed that there were no fixed types of democracy in history class.

목차

1. 들어가는 말
2. 역사수업에서 드러나는 가치
3. 연구방법
4. 역사의식조사를 통해 본 학생들의 가치에 대한 반응
5. 중ㆍ고등학생의 역사에 대한 가치판단 양상
6. 나가는 말
참고문헌

참고문헌 (31)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-370-002736716