최근 철도차량의 차축베어링은 사용 및 적용에 있어 조립과 정비의 용이성, 베어링 내 그리스의 적정성, 높은 신뢰성과 안전성이 요구되고 있으며, 이런 이유로 TIMKEN, NTN, FAG, NSK, SNR, SKF 등 철도선진국의 베어링을 수입하여 사용해 오고 있는 실정이다. 더구나 도시철도용 차축베어링과 같이 많은 하중과 진동, 등 특수환경에 사용하는 베어링의 부가가치는 매우 높으나 국내에서는 생산이 이루어지지 않으며, 적용의 복잡함 때문에 이에 관련된 기술 자료나 문헌을 구하기도 쉽지 않다. 따라서, 철도차량에 적용하는 베어링의 국산화 제품개발을 위해서는 국내 철도환경에서 이용하는 베어링 고장사례를 분석하고 고장의 유형과 원인을 파악하여 그 특성을 적용하는 것이 중요하다. 이번 연구는 최근 발생한 차축베어링의 파손사례를 분석하여 국산화 제품개발과정의 품질수준을 높이는데 도움이 되는 시사점을 제시하는 것이다.
Recently, there is a need to use and adopt of axle bearings for railway vehicles which is ease of assembly and maintenance, adequacy of the grease in the bearing and high reliability and safety. For this reason, we are import and use a developed country railways bearing such as TIMKEN, NTN, FAG, NSK, SNR, SKF, etc. Moreover, axle bearing value for metro railway using in the special environment with heavy load and vibration is very high but this bearing does not produced in Korea because of the complexity of the technology applied and not easy to obtain materials or documents relating thereto in Korea. Therefore, it is important to analyze bearing failure cases which are used in the domestic environment and to identify the type and the cause of the fault to localize of the product development of the bearing which will be applied to rolling stock. This study is intended to analyze cases of axle bearing damage occurred recently and to raise the quality level of the product development and localization process.