도시의 교통수요를 만족하기 위한 철도 시스템으로 고객의 수요와 투자여건을 만족하는 시스템 개발이 필요하다. 저심도 철도는 환승이 용이하고 중량철도와 경전철에 비해 비용이 저렴하므로 도심지에 만족할 수 있는 적합한 시스템이다. 기존의 저심도 철도는 5~7m의 심도에서 운행되므로 주로 개착공법을 이용하여 시공한다. 그러나 개착공법을 이용한 시공은 가시설의 비용이 상당하게 들기 때문에 경제성이 떨어진다. 따라서 이를 보완한 신 공법이 요구되는 실정이다. 기존의 개착공법을 조사하여 보완점을 찾고 특성들을 분석하여 트렌치 쉴드 장비의 경제성과 효율성을 알아보았다. 트렌치 쉴드를 이용한 저심도 시공은 공기를 단축시켜주며 건설비를 절감하는데 유리한 공법이다. 본 논문은 기존의 개착공법에 대비한 트렌치 쉴드 공법의 효과에 대해 서술하였다.
For railway system to meet the traffic demand of the city, this development system is required to meet customer demand and investment conditions. The Near-surface railway is easy to transfer and less expensive than common railways and light rail, it is a system that is suitable for downtown area. Originally, the Near-surface railway is constructed by cut-and-cover construction due to train service at depth of 5~7m below the road surface. But, the cut-and-cover is economically infeasible because of the huge cost of temporary facility if ground reinforcement is realized by existing method based on existing temporary facility. Therefore, new complemented construction method is required. Investigating the existing construction methods to make up for the weak points and analyze characteristics, this paper looked into the economy and efficiency of the trench shield equipment. The advantage of this new complemented construction method is to reduce construction cost and shorten construction period by using trench shield. This paper described the effect of the trench shield construction by comparing to the construction of existing method.