21세기 디지털 노마드(Digital Nomad)의 패러다임은 기업문화에서 스마트 워크(Smart Work)의 개념으로 나타나고 있으며, 현대인의 공유, 소통, 창의를 추구하는 스마트 오피스(Smart Office) 환경으로의 변화에 의해, 어메니티 가구(Amenity Furniture)의 중요성과 활용성이 더욱 증대되고 있는 상황이다. 본 연구는 이와 같은 사회 문화적 변화, 기업문화 및 조직의 변화에 따라 그 역할과 활용성이 증대된, 오피스공간의 어메니티 가구에 대해 최근의 색채 경향을 분석하고, 스마트 오피스를 위한 가구 색채계획을 제안하는데 그 목적이 있다. 먼저, 어메니티 가구의 최근 색채 경향을 살펴보기 위해, 2014 밀라노 국제 가구 박람회의 20개 브랜드를 대상으로, NCS(Natural Color System)에 의한 색채 분석을 진행한 결과는 다음과 같다. 첫째, 색상에 있어서는 20개 브랜드 중 18개 브랜드가 중간대비 이상의 색상차를 나타냈으며, 이를 통해 어메니티 가구에 적용된 색상 범위가 확대되고 다채로워진 경향을 알 수 있었다. 둘째, 색조에 있어서는 20개 브랜드 중 15개 브랜드가 White-Tint-Color의 경쾌하고 발랄한 조화, White-Color-Black의 명쾌하고 세련된 조화를 보였는데, 이를 통해 어메니티 가구가 공간 사용자들의 활발한 상호작용을 위한 요소로서 그 기능이 확대됨을 유추할 수 있었다. 셋째, 선정한 20개 브랜드 가구의 색채 분석을 종합한 결과, 어메니티 가구에 다양한 색상 및 색조를 적용하여, 풍부한 색채로 공간에 활력을 부여하고 있지만, 자연스러운 색채 계획으로 주변 환경과의 조화를 추구하고 있음을 알 수 있었다. 이러한 색채경향 분석을 통해, 사무용 가구회사의 어메니티 가구를 대상으로, Pure, Healthy, Natural, Creative의 색채 콘셉트를 선정하고, 이에 적합한 색채팔레트를 제안, 적용하였다. 이 때, 자연색에 기초하며 파버 비렌의 조화원리에 근거하여, 조화롭고 체계적인 색채계획을 수행하고자 하였다. 색채경향 분석 및 색채 계획을 통해, 사무환경에서 어메니티 가구가 건강, 활력, 창의성을 불어넣는 요소로서의 기능을 강화하는데 본 연구의 의의를 두고자 한다.
Paradigm of the 21st century "Digital Nomad" has appeared as a concept of "Smart Work" in corporate culture. By changes in the Smart Office environment to seek sharing, communication, creativity, the importance and versatility of Amenity Furniture is further increased. Therefore, as the role and utilization increased amenity furniture, the purpose of this study is to analyze the recent tendency of amenity furniture color and to propose color scheme of amenity furniture for the smart office. To look at the latest color trends in amenity furniture, targets of 20 brands of 2014 Salone Internazionale del Mobile Milano, the results of color analysis by NCS (Natural Color System) are as follows. First, 18 of 20 brands showed more intermediate color contrast, it could see the trend expanding the range of colors applied to the amenity furniture. Second, 15 of 20 brands showed White-Tint-Color harmony(light and lively) and White-Color-Black harmony(clear and refined), it said that the function of amenity furniture can be expanded to active interaction with each other. Thirdly, as a result of a comprehensive analysis of 20 brands of furniture colors, they gave a boost to space using a variety of colors and sought harmony with the surrounding environment by the natural color scheme. Through analysis of these color trends, focusing on the amenity furniture, the color palettes for the concept(Pure, Healthy, Natural, Creative) were selected and applied. This color palettes were based on the natural colors and the principles of Faber Biren"s color harmony, so harmonious color scheme was carried out systematically. Through color trend analysis and color scheme, the meaning of this study was to strengthen the function of amenity furniture in an office environment inspiring health, vitality, creativity.