추진기관의 추력 조절 방법인 핀틀-노즐 기술을 적용한 고체 추진기관의 지상연소시험을 수행하였다. 추진기관 챔버의 고압 대비 저압의 압력 비가 12:1이 되도록 핀틀을 구동하였고, 내탄도 성능 예측과 비교하여 압력 변화에 따른 추진기관의 압력거동이 유사함을 확인하였다. 특히 저압에서의 시험결과는 성능 예측대비 약 84% 이상 높은 압력이 나타났으며 이는 저압에서 핀틀의 열팽창 효과가 고압대비 다르게 나타나는 것으로 예측되었다. 핀틀의 열팽창에 대해서는 챔버의 압력별 열구조 해석을 통해 추가적인 확인이 필요할 것으로 판단된다. 또한 핀틀 스트로크의 최대-최소 교차 구동에 따른 압력 변화 특성을 확인하였고, 예측 대비 약 2% 범위내에서 순간적인 압력의 변화가 나타남을 확인하였다.
Ground burning tests of solid rocket motors were carried out to study the pintle technology which is one of the thrust control methods. The pintle was actuated under the pressure ratio of 12:1 the pressure-time curves obtained in the test was compared to the internal ballistic and performance analysis. The measured chamber pressure was similar to the analysis. In particular, the pressure in the test was 84% higher than that in the performance analysis because the thermal expansion of the pintle in the low pressure was different from that in the high pressure. the thermal structural analysis was required to study thermal expansion of the pintle for different chamber pressure. In addition, the pressure change characteristics according to the maximum-minimum actuation of the pintle was confirmed. Finally, the change of pressure was within 2% compared to the prediction.