본 연구의 목적은 자동차 부품산업과 전자 부품산업에 속한 부품업체들을 대상으로 제조유연성의 유형을 구분하고, 구분 된 제조유연성들과 성과 간의 인과관계를 실증적으로 규명하는 것이다. 제조유연성은 생산자원유연성과 상품유연성으로 구분되는데, 생산현장에서의 효율성 제고를 목표로 하는 생산자원유연성은 일반적으로 ‘4M’이라고 불리는 생산자원 중에 서 변환되는 자원인 재료를 제외한 변환시키는 세 가지 유형의 자원(인력?기계/설비?생산방식)과 관련된 유연성을 의미 한다. 요인분석결과 생산자원유연성은 무형자원유연성 및 유형자원유연성과 같은 두 개의 1차 요인들로 구분되었다. 또한 상품유연성은 혼합유연성, 물량유연성, 납입유연성과 같은 세 개의 1차 요인들로 구분되었는데, 일반적으로 어떤 기업의 상품유연성이 높으면 시장이나 고객의 복잡하고 다양한 요구에 효과적으로 대응할 수 있다. 본 연구에서는 탐색적 요인분석을 통해 주요 개념(잠재변수)들의 개념타당성을 확인하였고, 구조방정식모형을 이용한 2차 확인적 요인분석을 통해 개념들에 대한 단일차원성을 검토하였다. 또한 구조모형 추정을 통한 가설 검정 결과, 네 개의 가설이 모두 채택되었다. 결과적으로 생산자원유연성은 상품유연성을 제고하기 위한 주요한 요인 혹은 동인이 될 수 있으 며, 생산자원유연성과 상품유연성은 재무성과, 고객성과, 제조성과와 같이 세 개의 1차 요인들로 구성된 성과에 모두 긍 정적인 영향을 미친다는 사실을 확인하였다. 또한 생산자원유연성은 상품유연성을 매개요인으로 하여 간접적으로도 성과 개선에 도움을 주고 있다. 본 연구의 이론적 의의는 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 본 연구는 제조유연성을 생산자원유연성과 상품유연성으로 구분한 후 두 가지 유연성 범주에 속하는 구체적인 유연성 유형을 범주?이질성?용이함?균일함과 같이 네 가지 차원에 서 측정하였다. 둘째, 본 연구는 비록 제조유연성에 국한되었지만 제조유연성이라는 기업의 생산 분야 역량이 다양한 성 과에 긍정적인 영향을 미친다는 사실을 실증적으로 규명함으로써 생산경영(operations management: OM)과 자원기반 이론(resource-based view: RBV)의 통합적 연구에 부분적으로 기여하였다. 셋째, 방법론적 측면에서 본 연구는 연구 의 분석단위를 생산현장, 다시 말해 공장으로 한정함으로써 제조유연성이나 성과와 같은 주요 개념들의 측정을 일관되게 할 수 있었다. 본 연구의 실무적 시사점은 다음과 같이 정리할 수 있다. 우선 실무자들은 시장이나 고객의 다양한 요구에 대응하기 위해 상품유연성을 제고하는 것도 중요하지만 생산자원유연성 제고에도 관심을 기울여야 한다. 다음으로 실무자들은 제조유연 성 수준을 제고하기 위해 작업 범주를 확대하거나 다양하게 하는 것에만 그치는 것이 아니라, 이러한 범주 확대나 다양화 가 추가적인 비용이나 시간 손실이 없이 효율적으로 이루어질 수 있도록 하는 데에 주의를 기울여야 한다.
This study is purposed to classify manufacturing flexibility into several types and identify causal relationships between manufacturing flexibilities and performance empirically targeting suppliers in automotive and electronic parts industries. Manufacturing flexibility can be categorized into two types: manufacturing resource and product flexibilities. The former which aims for increasing production efficiency in the plant is composed of three types of flexibilities: man, machine/equipment, method flexibilities that are concerned with production resources named as ‘4M’ including material. As a result of exploratory factor analysis (EFA), contrary to previous studies, manufacturing resource was subdivided into intangible resource and tangible resource flexibilities. In addition, product flexibility which aims at responding to market or customer requirements was subdivided into three factors: mix, volume and delivery flexibilities, which accorded with the results of proceeding research. In this study, convergent validity which is one of the method for confirming construct validity of latent variables was ascertained through EFA. Furthermore, unidimensionality of latent variables was examined through second confirmatory factor analysis (CFA). As a result of estimation of structural model with structural model equation (SEM), all four hypothesis were accepted: first, manufacturing resource flexibility can be an important factor or a driver for product flexibility. Second, manufacturing resource flexibility as well as product flexibility can have a positive impact on performance that consists of financial, manufacturing and customer performances. Finally, manufacturing resource flexibility influences performance positively via product flexibility as an intermediating variable. The theoretical implications of this study can be summarized as follow: first, this study not only classified manufacturing flexibility into several types pursuant to contents and level but also measured four dimensions such as range-number, range-heterogeneity, mobility and uniformity of manufacturing flexibilities. Second, although this study limit the research scope to the field of manufacturing flexibility, by examining the proposition that manufacturing resource can be a source of firm’s performance empirically, this research contributes to the interdisciplinary study which combines operations management and resource-based view. Finally, in terms of methodology, by suiting the units of analysis of manufacturing flexibility and performance to plant, we can measure all constructs consistently, which decreased the possibility of bias of research result. Meanwhile, the practical implications of this study can be stated as follows: first, managers need to have their eyes on not only product flexibility but also manufacturing flexibility in order to respond to the diverse and complex demands of customers effectively. In addition, managers also need to take account of mobility and uniformity dimensions of manufacturing flexibility, otherwise they may increase the range of manufacturing flexibility based on the victim of time and cost.