본문에서는 성공적인 청소기의 혁신제품인 스팀청소기를 개발, 판매하여 해외시장에까지 경쟁력을 갖게된 한경희생활과학 스팀청소기의 사례연구를 통하여 혁신제품 개발 및 마케팅 전략에 대한 기초자료를 제공하는데 연구의 목적이 있다. 연구의 내용은 스팀청소기의 시장환경, 개발과정, 마케팅전략, 경영성과 및 성공요인을 파악하고자 한다. 첫째, 한경희 스팀청소기는 1999년 ‘한영전기’라는 이름으로 설립되어 2001년 국내 최초 한국형 스팀청소기인 ‘스티미’ 출시를 시작으로 2003년 ‘싹스팀’을 출시하면서 크게 성장했다. 2003년 초 세련된 디자인과 실용성을 개선한 ‘한경희 스팀청소기’ 신모델을 출시하였고, 2004년에 단일제품으로 150억원을 돌파하는 기록을 세웠으며, 매출의 급신장을 가져왔다. 또한 독자 브랜드 ‘HAHN’으로 해외시장 공략에도 본격 나서 한국 중소기업의 앞선 기술력을 과시하는 등 글로벌 브랜드의 기반을 쌓아가고 있다. 둘째, STP 전략으로 시장 세분화는 20대 이상의 주부를 대상으로 하였고, 표적시장은 맞벌이 부부, 바닥에 낙서를 많이 하는 어린이나 기어다니는 아기가 있는 가정, 애완동물을 키우는 가정, 관절염이나 허리 통증이 있는 주부, 임산부가 있는 가정을 대상으로 제품을 개발했다. 포지셔닝은 뛰어난 살균 소독력 및 저렴한 가격이다. 셋째, 4P 전략으로 제품 전략은 제품의 차별적 기능과 브랜드 전략, 글로벌 제품전략이 있으며, 가격전략으로는 합리적인 가격을 추구하고 있고, 유통전략은 1:1 판매, 인적판매로부터 시작하여 홈쇼핑에 이르기까지 유통을 확대하였으며, 촉진전략은 광고, PPL, 구전 등을 통한 마케팅 커뮤니케이션을 하여 대한민국 판매실적 1위의 스팀청소기가 되었다. 넷째, 성공요인으로는 시장지향성, 기술력, 시장수요 파악, 끊임없는 개발과 혁신을 하고 있다는 점이다.
The purpose of this study is to provide basic data for innovative product development and marketing strategies through the case study on the HAAN steam cleaner which has been developed and sold successfully and become competitive even in the overseas market. For this purpose, an attempt is made to investigate the steam cleaners’ market environment, development process, management performance, and success factors. First, HAAN was established in the name of ‘Hanyeong Electricity’ in 1999, launched the first localized steam cleaner ‘Steamy’ in 2001, and began to make rapid growth by launching ‘Ssaksteam’ in 2003. A new model of the HAAN Steam Cleaner with refined design and improved practicality was launched early in 2003 and the company set a record by passing the 15 billion won line with a single product in 2004 and saw a drastic increase in sales. It is also forming a base for the global brand through a full-fledged attempt to find a market abroad with its original brand ‘HAAN’ and show off the advanced technology of a South Korean small company. Second, as an STP strategy, market segmentation has targeted housewives in their twenties or older and the market targets in developing a product have included dual-income couples, households that have a child enjoying scribbling on the floor or a crawling baby, households keeping a pet, housewives suffering from arthritis or low backache, and households having a pregnant woman. Positioning involves excellent sterilization and infection and reasonable price. Third, as a 4P strategy, the product strategies include differentiated functions of the product, the brand strategy, and the global product strategy; the price strategy is to pursue reasonable price; the distribution strategy is to increase its distribution from one-to-one sales through personal sales to home shopping; and the promotion strategy is to make marketing communication based on advertising, PPL, word-of-mouth, and so on. In this way, it has ranked first in sales achievements in South Korea. Fourth, its success factors include market orientation, technology, the understanding of market demand, and constant development and innovation.