한설야는 분단의 역사에서 가장 문제의 작가였다. 그는 북조선 ‘문예총’의 결성과 전개에서 중심적 역할을 했는데, 1949년 북조선문학예술총동맹 제3차 대회 이후 계속 ‘문예총’ 위원장직을 맡으면서부터 실질적인 북조선 문예조직의 일인자로 활동했다. 또한 ‘문예총’의 역사와 더불어 해방 후 창작적 실천도 이루어졌는데, 이는 항일무장투쟁사를 복원하는 것이었다. 그의 『설봉산』에서는 1932~1933년 적색농민운동과 항일무장투쟁의 연계를 암시했고, 『력사』에서는 항일무장투쟁이 국내 진공계획의 일단, 즉 ‘조국에의 한 걸음 한 걸음’임을 보였고, 「혈로」에서는 ‘김 장군의 부대’의 ‘함경북도 6도시 진공 계획’이 ‘거룩한 광명’임을 그렸다. 즉, 1930년대 초반 함경도 농민운동의 확대 강화를 다룬 『설봉산』은 김일성의 항일무장투쟁과 국내 운동이 연결된 것임을 밝히려는 의도였고, 『력사』와 「혈로」는 김일성의 항일무장투쟁이 국내 진공 작전을 위한 것임을 천명하는 작업이었다. [표는 본문참조] 그의 이런 창작적 실천은 국내 투쟁과 연계된 항일무장투쟁이나 국내 진공 계획 등의 김일성을 중심으로 한 항일무장투쟁의 모든 과정을 형상화하려는 의도였다. 이는 김일성의 항일무장투쟁사의 전체적 지형도, 더 나아가 주변부의 역사에 머물렀던 항일무장투쟁사를 중심으로 한 북조선 역사의 전체적 지형도를 형상화하려는 한설야의 욕망이 작용했던 것이었다. 또한 그가 작품에서 묘사했던 항일무장투쟁의 길이란 ‘휘황한 새 아침’이나 ‘새희망의 빛’, ‘거룩한 광명’으로 표현된 이상적인 것이었다. 항일무장투쟁을 다룬 그의 대표작은 이러한 이상적인 시공간에서 펼쳐진 것이 북쪽의 역사임을 증명하고자 했다. 이는 한반도 남쪽 중심의 역사에서 가려졌던 한반도 북쪽의 역사, 즉 휘황한 ‘새 조국’, 북조선 중심의 역사를 그리려 했고, 더 나아가 조선 시대 변방이었던 함흥과 연계된 압록강과 두만강 지역 중심의 역사, 즉 식민지 시대 주변부의 역사에 불과했던 김일성의 항일무장투쟁사를 중심부의 역사 또는 성스러운 역사로 만들고자 했던 한설야, 즉 북조선 지식인이 가졌던 욕망의 단초를 드러낸 것이었다.
Han Sulya was the most problematic author in the history of the division. He played a central role in the formation and development of ‘the General Federation of Literature & Art’ of North Josun: he had been active as the substantial number-one man of the federation since he continued to take charge of the office of ‘a chairman of central committee of the federation’ after the 3rd rally of the federation in 1949. Also, he also made creative practices after the 1945 Liberation of Korea together with the history of the federation, which restored anti-Japanese armed struggle history. His work ‘Mount Sulbong’ suggested the connection of the Red Agrarian Movement from 1932 to 1933 and anti-Japanese armed struggle, ‘History’ showed that the struggle was the one stage of domestic attack plan, that is, ‘one step, one step toward the fatherland’ and ‘A Way of Blood’ indicated that ‘the plan of attacking the six cities in Hamgyungbuk-do’, which was made by ‘General Kim’s troops’ was ‘a holy light’. ‘Mount Sulbong’, which dealt with the expansion and reinforcement of the agrarian movement in Hamgyung-do in the first half of the 1930s, intended to clarify that Kim Ilsung’s anti-Japanese armed struggle was connected with domestic movement and the works of ‘History’ and ‘A Way of Blood’ made clear that the struggle was for domestic attack operations. Such creative practices of his aimed at formalizing all the processes of Kim Ilsung’s anti-Japanese armed struggle including anti-Japanese armed struggle connected with domestic struggle or domestic attack plan. His desire to formalize a general topographical map of Kim Ilsung’s anti-Japanese armed struggle history, further, a general topographical map of North Josun history centering on the anti-Japanese armed struggle history remaining in the history of the surrounding parts might have functioned. Also, a way to anti-Japanese armed struggle, which he described in his works, was ideal which was expressed as ‘brilliant new morning’, ‘the light of new hope’ or ‘holy light’. Such typical works which dealt with anti-Japanese armed struggle aimed at prove that the history of the north was developed in such ideal time and space. They chose to depict the history of the north of the Korean Peninsula which had been hidden in the history centering on its south, that is, the history centering on North Josun, brilliant ‘new fatherland’. Further, they revealed a clue to the desire of the North Josun intellectuals including Han Sulya who wished to make a history of the central part or a holy history Kim Ilsung’s anti-Japanese armed struggle history which was but the history centering on the regions adjacent to the Yalu and the Tumen, which were connected with Hamheung, a frontier in the Josun age, that is, the history of the surrounding parts in the colonial period.