독일의 극작가이자 연출가인 베르톨트 브레히트(Bertolt Brecht)는 아리스토텔레스(Aristoteles)적인 감정이입(empathy)이, 관객의 작품에 내재된 정치적, 사회적 환경에 대한 비판적 성찰을 막는 주요 요소로 믿고, 서사적 기법을 통해 관객이 ‘다시 바라보게 하는 것’을 서사극의 주요한 목적으로 삼았다. 그를 통해, 브레히트는 우리가 직면한 정치적, 사회적 진실을 바라보는 관점을 변화시키길 원했다. 그런데 상업적인 목적으로 탄생한 브로드웨이(Broadway) 뮤지컬이 단순한 엔터테인먼트의 단계에 머물지 않고, 사회적인 장중한 메시지를 전달 할 수 있는 가능성을 타진하였으며, 그 결과 해롤드 프린스(Harold Prince)나 스티븐 손드하임(Stephen Sondheim)과 같은 거장들에 의해 서사적인 뮤지컬이 제작되었다. 한편, 손드하임의 계승자라 스스로 일컬었던 뮤지컬 <렌트(Rent)>의 작곡가, 작사가인 조나단 라슨(Jonathan Larson)은, 자신의 예술가로서의 창작의 삶을 모티브로 한 자전적인 공연으로 누구도 예상하지 못한 대히트를 기록한다. 특이하게도 라슨은 한물 간 장르로 취급했던 록(rock) 뮤지컬과 마약중독, 에이즈(AIDS), 동성애, 홈리스(homeless)와 같은 1990년대, 동 시대의 민감한 사회적 주제를 과감히 선택하였다. 뮤지컬 <렌트>는 이러한 사회적 주제를 노래하기 위해 필연적으로 브레히트의 서사극적 기법을 사용하였다. 첫째, 뮤지컬 <렌트>의 음악적 특징은, 사회적 태도와 관객의 몰입을 동시에 노정하는 서사적 음악을 사용한 것이다. 현대의 뮤지컬 관객은 노래를 통한 드라마의 전달, 가사를 대사로 인식하는 연극적 관습의 패러다임에 살고 있기 때문에, 음악 자체는 관객의 몰입을 추구하고 가사의 텍스트적 의미로 서사극의 사회적 태도를 드러내었다. 둘째, 뮤지컬 <렌트>에서 서사적 특성의 드라마터지(dramaturgy)와 인물(character)를 구축하였음을 확인하였다. 대표적인 서사적 인물, 마크(Mark)는 극을 이끌어나가는 서사적 인물로 등장하여 각 장면의 배경과 인물에 대한 설명과 입장을 표명한다. 그래서 이 작품에서는 마크의 내러티브에 의해 유기적인 장면 간의 트랜지션(transition)이 효과적으로 확립되었다. 셋째, 메타 연극적 특성이 반영된 서사적 공간을 확립하였음을 확인하였다. 서사적 구조의 뮤지컬 <렌트>는 필연적인 메타 연극의 특성을 갖으며, 메타 연극이 가장 효과적으로 펼쳐질 수 있는 공간은 불특정의 빈 무대이다. 이러한 서사적 공간은 뮤지컬 <렌트>의 메타 연극적 특성을 더욱 공고히 뒷받침하였다. 본 연구를 통해 포스트 포스트모더니즘(Post-Postmodernism)의 시대에 부합 하는 브레히트의 서사적 기법의 재발견과 재확립이 필요함을 논의하였다. 그리고 서사적인 뮤지컬은 서사적인 메시지 그리고 서사적인 메시지를 대하는 인물들의 태도, 연기 등등의 모든 서사적 요소가 함께 작동되어야, 관객이 객관적이고도 이성적으로 사회 현상을 다시 바라보게 촉진할 수 있음을 알 수 있었다.
Bertolt Brecht believed that Aristotelian empathy is the main element which5 prevents audience from their own inherent political and social criticism so that he established the Epic Theatre theory. He wanted audience to reconsider the political and social issues through it. Meanwhile, Broadway musical sought to find contemporary political and social issues after the Great Depression although it was born to achieve commercial successes before. As a result, Broadway musical masters, Harold Prince and Stephen Sondheim produced epic musicals which were focused on Brechtian epic techniques and social issues as well. In 1996, Jonathan Larson who composed and wrote, the musical <Rent> and died before the preview, used Rock music and the delicate contemporary issues such as drug abuses, AIDS, homosexuality, and homeless. This musical has epic characteristics because Larson admires Stephen Sondheim and his musical style. I examined the characteristics of musical <Rent>: first, the epic music of the <Rent> attempted to achieve the empathy and social attitudes of audience at the same time. In order to arrive at the goals, the music of the <Rent> is different from the epic styles of Brechtian <The Threepenny Opera> and focused on audience’s empathy as well as the lyrics of the music adopted Brechtian language so that the music of the <Rent> have had audience’s intellectual reconsideration and emotional empathy at the same time. It is a natural way to hold modern audience in theatre because they are living in a theatrical convention which actors singing is considered as talking. Second, establishing epic dramaturgy and characters in the musical shows Mark as a typical epic character and he provided the show with organic transition through whole scenes. Third, the relationship between meta theatre and epic space was excellent in the musical <Rent> because this show was born as epic theatre style. Both will be helpful to each other. In terms of Post-Postmodernism era, I examined we need to reestablish and rediscover Brechtian epic techniques. In epic musical, it is the most important that actors’ social attitudes and the epic messages of the show, epic acting should be worked together in order to achieve audience’s objective and intellectual viewpoints to our society.