이 연구에서는 대학 비교과 과정에서 가능한 글쓰기 교육 사례를 모색하기 위해 선행적으로 한국 실용글쓰기 자격시험의 특징과 구체적인 문항을 분석하였다. 이 자격시험은 학생들의 글쓰기 능력을 향상시키고 사회적 수요에 적합한 직무 능력을 갖춘 인재를 양성하겠다는 취지에 적합하기 때문에 주목의 대상이 되어 왔다. 정보화가 가속화되고 있는 현 시점에서 일반 기업이나 공공기관 혹은 기타 단체의 구성원들이 논리적이고 창의적인 방식으로 업무 능력을 향상시킬 뿐만 아니라 이 과정에서 필수적인 의사소통 능력을 신장할 수 있다면 업무의 효율성은 물론 개인의 성취도와 만족감도 증가시킬 수 있으리라 기대한다. 이처럼 이 연구에서는 실용글쓰기 자격시험을 활용한 비교과 글쓰기 프로그램을 성공적으로 운영하기 위하여 이 시험의 변별적인 특성과 구체적인 문제 유형을 분석하였다. 그 결과 이 자격시험을 준비하기 위해서는 우선 논리적이고 창의적인 독해와 화법을 정확하게 숙달할 필요가 있다는 사실을 알았다. 또한 비중이 가장 높은 직무 글쓰기의 다양한 양식을 이해하고 글 실제 작성법을 연습하는 것이 필요하다. 그리고 주관식 문항의 출제 지침과 그 조건에 적합한 답안을 서술하는 능력이 가장 중요하다는 사실 또한 발견하였다.
The purpose of this study is to present characteristics of the recognition’s license examination for practical writing in extra programs of writing. This examination is to improve not only students’ writing skills but also to educate them with business skills to meet social needs. In order to improve students’ business skills in logical and creative ways we analyzes the characteristics and specific questions in this examination. In the process, we can raise the necessary communication skills. The efficiency of the business as well as personal achievement and satisfaction also increased. And we can logically and accurately understand the creative and narrative comprehension in this examination. The examination is a subjective matter, it is important questions of principle. And this shall be suitable for the conditions described in the answer. Students will practice how to understand the different forms of business of writing and submitting the actual article.