본 연구는 초등학교 국악교육에서의 말붙임새 창작활동의 지도방안을 설계하고, 이를 초등 4학년 국악수업에 적용하여 수업의 효과를 알아보는 데 있다. 본 연구를 위하여 개정 음악과 교육과정과 교과서, 붙임새, 음악적 창의성, 국악 창작활동의 유형에 대한 내용을 고찰하였으며, 경기도 S시에 소재한 G초등학교 4학년 2개 학급 60명을 대상으로 국악교육을 위한 단계적 말붙임새 창작수업의 모형을 개발하였다. 이를 토대로 말붙임새 창작활동을 위한 9차시의 교수-학습 지도안을 구안하였으며, 3개월에 걸쳐 실제 초등학교 국악수업에 적용하였다. 본 연구에서 제시한 말붙임새 창작활동의 지도과정은 ‘말붙임새 창작을 위한 기본개념 이해하기→제재곡을 통한 말붙임새 익히기→제재곡 말붙임새 변화주기→제시된 가사로 말붙임새 창작하기→노랫말 지어 말붙임새 창작하기’의 다섯 단계로 개발되었으며, 이러한 말붙임새 창작활동의 과정은 장단에 따라 노랫말이 어떻게 붙어야 하는지에 대한 기초적인 국악의 원리를 파악하는 데 중점을 두었다. 양적 연구 결과 말붙임새 창작활동을 통해 국악의 애호심과 국악수업에 대한 흥미도 향상에 영향을 주어 학생들의 음악적 태도에 긍정적인 변화를 주었고, 질적 연구 결과 학생 스스로 음악을 해석하여 창의적으로 표현하는 능력인 음악적 창의성을 신장시키는 데 도움을 주었으며, 새로운 창작활동의 경험과 도전을 통해 음악 창작의 동기부여 및 악곡 장단에 대한 이해와 정간보 독보력 향상에도 영향을 준 것으로 확인되었다. 이상의 연구 결과로 기대되는 교육적 효과로는 국악수업에서의 말붙임새 창작학습에 대한 중요성을 알게 할 것이며, 적극적이고 활동적인 국악수업을 가능케 하는 하나의 창작 교수-학습 방안으로 국악교육의 질적 제고에 도움을 줄 것이다.
This study aimed to design instructional plans for a creation activity of mal-butchimsae in elementary Korean traditional music education and to discover the effect of the class by applying this to a Korean traditional music class for fourth graders. For research subjects, the study selected 60 fourth graders in two classrooms at G Elementary School located in S city, Gyeonggi-do. Also, the study developed teaching-learning instruction plans of the ninth period based on the phased creation class model for mal-butchimsae for elementary Korean traditional music education, and these were applied at the school for three months. The instructional process of the creation activity of mal-butchimsae proposed in this study was developed into the following five steps of “an understanding of the basic concept → learning about mal-butchimsae through Korean songs → adding variation to the mal-butchimsae of Korean songs → creating of mal-butchimsae with proposed lyrics → making of ma-butchimsae by composing lyrics”. Regarding the creation activity process of such mal-butchimsae, the study focused on identifying the principle of basic Korean traditional music for the addition of lyrics according to the jangdan. According to the results of quantitative research, the class of this study produced a positive change in the musical attitude of students by affecting the liking of Korean traditional music and the enhancement of interest in the Korean traditional music class. Also, as a result of qualitative research, the class was committed to expanding musical creativity, which is an ability to express music creatively by interpreting music by themselves. Furthermore, it was confirmed to have produced an improvement in motivation for the creation of music, an understanding of the jangdan of Korean songs, and in the music reading of jungganbo. The educational effect expected from the above research results will enable learners to know the importance of learning about creation in the Korean traditional music class and will help to enhance the quality of Korean traditional music education as a way of teaching and learning creation, which will make it possible to offer active and energetic lessons for the Korean traditional music class.