근대적인 전문 국악교육은 20세기에 들어서 그 틀이 정립되었다고 볼 수 있다. 20세기 전반기에 비제도권을 중심으로 이루어진 국악교육은 후반기에 들어 학교교육 내의 제도권에서 이루어지게 되었다. 서울대학교 국악과의 창설은 이러한 전문 국악교육의 분수령이 되었다고 할 수 있는데, 이는 서울대학교 국악과 창설이 후반기 제도권 교육의 시작점이기 때문일 뿐만 아니라 서울대학교 국악과의 교육과정이 다른 대학 국악과의 교육과정에 모범적으로 확립되면서 전문 국악교육이 더욱 공고해졌기 때문이다. 그러므로 서울대 국악과 교육과정의 변천을 살펴보는 것은 대학에서의 전문 국악교육의 변천을 살피는 데에 있어 기본이 되는 작업이다. 이에 본 논문에서는 1968년도부터 2006년도까지 서울대학교 출판부에서 출판된 교과과정을 중심으로 국악과의 전공 관련 교과를 실기교과목과 이론교과목으로 구분하고, 이들 교육과정의 변화를 고찰하여 다음과 같은 사항을 확인하였다. 첫째, 국악과의 졸업 최저 이수학점은 점차 축소되는 변화를 보였는데 이는 음악인에 대한 시대적 요구가 변화하면서 학생들에게 다양한 교육 선택의 기회를 마련해 준 것으로 이해할 수 있었다. 둘째, 실기교과의 경우 양악 관련의 교과가 점차 축소되고 국악 관련 교과는 보다 구체화되고 세분하게 운영하도록 체계화 되는 양상을 볼 수 있었다. 셋째, 수업내용 면에서 볼 때, 정악, 산조, 창작악의 순으로 학습하던 전통은 현재까지도 이어졌고, 과목별로 사회적 현상에 적절하게 대응하여 증설하거나, 편제에 변화를 주는 방향으로 능동적으로 운용하여 시대에 맞는 음악인을 양성하고자 꾸준히 개선되고 있음을 알 수 있었다. 서울대학교 국악과 교육과정의 변천과정을 살펴봄으로써 이러한 교과과정의 변화가 훌륭한 전문국악인의 양성하고자 하는 꾸준한 노력의 과정임을 알 수 있었다. 또한, 서울대학교 국악과 교과과정이 우리나라 국악교육 전반에 직간접적인 영향을 미치는 점을 고려해서 서울대학교 국악과는 차세대 국악인들을 위한 효과적인 교과 운영방법에 대해서 끊임없이 모색하여야 할 것이다.
Gugak was educated in modern scholar system from the late 20th century and the foundation of the Department of Korean Music at Seoul National University(hereinafter, referred to as “SNU”) can be judged to mark a watershed in such a professional Gugak education. It is not only because the foundation of Dept. of Korean Music at SNU was a starting point of the institutional education in the late 20th century but also because Gugak education became more consolidated with the curriculum for the Dept. of Korean Music at SNU becoming established as an example to the curriculum of the Dept. of Korean Music at other universities. Therefore it will be helpful for understanding development of Gugak education system to look into history of curriculum for the Dept. of Korean Music at Seoul National University. This paper investigated curriculum list published by the SNU Press from 1968 until 2006 and confirmed the matters as follows: First, it was found that there was a change aiming at gradually reducing the lowest Gugak credits for graduation, which could be understood as the school authorities" arrangement of an opportunity for Gugak majors to select diverse educational options with the needs of the times for musicians changing. Second, in the case of performance classes, this paper could confirm the aspects, in which the number of classes related to Western music was gradually reduced while the classes for Gugak were systematized to make it possible to be managed more concretely and minutely. Third, basically performance classes have been assigned to students in the order of Jeongak-Sanjo-Creative Gugak, which is still valid for current Gugak education system and program of Gugak performance. At the same time, it was also found that some of classes were added or its class hours were modified responding to changing times. This paper showed that history of curriculum for the Dept. of Korean Music at SNU was the process of steady efforts to train a splendid professional Gugak musician. Furthermore, it implies that Dept. of Korean Music at SNU should endlessly inquire into the effective way of providing next generation Gugak musicians with useful education. It shall be also reminded that curriculum for Dept. of Korean Music at SNU makes influence on other Gugak education system directly or indirectly.