이 연구는 평안도 다리굿을 중심에 두고 평안도 굿과 무속의 특징을 전반적으로 해명하려는 목적에서 마련되었다. 평안도 무속이나 굿 연구가 진척되었음에도 불구하고 일정한 특징이나 위상이 아직 규명되지 못한 바 있다. 지역적 특색과 의미를 정리하면서 특히 음악적 특징과 함께 지역적 특성을 중심으로 논의를 진행하였다. 그 결과 우리는 몇 가지를 정리할 수 있었다. 평안도 지역의 무속은 강신무권과 세습무권의 구분 가운데 강신무권의 전통을 지니고 있는 핵심적 권역 가운데 하나이다. 이 권역은 평안도, 황해도, 경기도 북부와 서울 등지까지 이르는 넓은 분포를 보이는데 그 중심에 평안도의 서북형 무당이 핵심을 차지하고 있다. 평안도 지역의 굿은 음악적으로 본다면 경서토리의 중심에 해당한다. 경서토리를 중심으로 본다면 이 지역의 토리가 수심가토리라는 넓은 분포를 핵심으로 하고 있다. 장단의 측면에서는 특별하게 몇 가지 긴요한 장단이 쓰이게 되는데 푸념장단, 청배장단, 앉은 청배장단, 당울림장단, 염불장단, 잦은염불장단, 감응장단, 방애장단, 돈실러가는장단, 덕담장단, 비나수장단, 절장단, 춤장단 등이 이에 해당한다고 밝혔다.
This research aimed at generally explaining the characteristic of Pyongan-do gut and shamanism focusing on Pyongan-do Darigut. Nevertheless researches on Pyongan-do shamanism and gut have been progressed, regular characteristic or status have not yet been investigated. This research progressed the discussion focusing on regional characteristic along with musical characteristic, particularly, while arranging regional characteristic and meaning. As the result, this research could arrange some points as follows. Shamanism of Pyongan-do is one of core sphere which has the tradition of Gangshinmu-gwon, among the division between Gangshinmu-gwon and Seseupmu-gwon. This sphere shows a wide distribution covering Pyongan-do, Hwanghae-do, Gyeonggi-do north region, and Seoul, in the center part, northwest type shaman of Pyongan-do lies at the heart. Gut of Pyongan-do is relevant to the core of Gyeongseo-tori, in respect of musical aspect. When focusing on Gyeongseo-tori, tori of this region takes the core of sooshimga-tori, a wide distribution. In the aspect of rhythm, particularly some important rhythms are used, according to this research, they are Punyum jangdan, Cheongbae jangdan, Anjeun Cheongbae jangdan, Dangwoolrim jangdan, Yeombul jangdan, Jajeun Yeombul jangdan, Gameung jangdan, Bangae jangdan, Donsilreoganeun jangdan, Deokdam jangdan, Binasu jangdan, Jeol jangdan, Choom jangdan, etc.