환경에 대한 관심이 증대되면서 친환경 제품 구매 행위에 대한 연구가 활발히 이루어지고 있다. 하지만, 기존의 연구 범위는 개인적 특성에 국한되거나 그린제품 속성에 대해서 연구하거나 개인의 특성 안에 내포하여 연구하는 내용이 많았다. 소비자의 행동을 결정짓는 연구의 범위를 좁게 놓으면 정확한 특성을 파악하기 어렵게 된다. 본 논문은 합리적 행동이론을 근간으로하여 환경의식 소비자의 행동에 영향을 주는 다양한 변수를 고려하여 친환경 제품 구매에 미치는 소비자 친환경주의를 환경의식 소비자의 주관적 규범, 환경의식 소비자의 개인적 고려 요인, 제품 속성, 인구통계학적 특성으로 구분하고 소비자 친환경주의와 환경의식 소비자의 행동의도와의 관계를 분석하였다. 주관적 규범으로는 대인관계의 영향에 대한 소비자 민감도, 환경의식 소비자의 혁신성, 소비자의 자아실현, 물질주의, 사회적 바람직성을 측정변수로 보았으며, 환경의식 소비자의 개인적 고려요인은 건강에 대한 관심과 환경에 대한 관심을 측정변수로 보았으며, 제품의 속성은 제품 카테고리와 제품 성능을 측정변수로 보았다. 인구통계학적 특성은 성별, 나이, 교육수준, 가계소득을 측정변수로 보았으며 환경의식 소비자의 행동의도는 그린시민행동, 그린활동가 활동, 건강한 소비자 활동, 친환경 제품 구매 행동을 측정변수로 보았다. 이에 본 연구에서는 기존 연구가 가지고 있던 연구 범위의 영역을 넓게 확장하여 보다 정확한 환경의식 소비자의 행동을 결정짓는 요인을 살펴보기 위한 연구모형과 가설을 설정하였다.
As increasing the interest of environments, researchers have been working on the ways of purchasing about eco-friendly productions. However, the former researchers only worked on personal characteristics, or they only worked on green productions’ nature. In doing so, they made a big mistake to understand the environmentally conscious consumer behaviors due to study of narrow ways. To fix this big mistake of understanding the trend of environmentally conscious consumer behaviors, this paper is working on the basis of theory of reasoned action to know environmentally conscious consumer behaviors. This paper analyzed the environmentally conscious consumer’s subjective norm, personal consider elements, production’s nature, demographic characteristics. In additions, this paper showed the relationship between environmentalism and consumer’s behavior intention. This paper states that subject norm such as consumer’s sensitive, environmental awareness, environmentally conscious consumer’s innovation, materialism, social desirability can be measured variable. environmentally conscious consumer’s personal consider elements can be measured variable depend on the conscious of health and the conscious of environments. The production’s nature can be measured variable rely on production’s category and product capacity. Demographic trait can be measured variable according to gender, ages, education, and household income. Environmentally conscious consumer’s behavior can be measured variable rests on green citizen behavior, green activist’s activity, healthy consumer’s activity, and green production purchasing. This paper sets up research model and hypothesis to focus on expansion of studying, to compare for the former study, for the purpose of knowing the exact elements of the environmentally conscious consumer’s behaviors.