이 글은 시식이라는 보시를 통해 타자를 해탈시킬 뿐만 아니라, 보시자는 복덕을 성취해 지혜를 이루게 하는 시식의식의 대본이라고 할 수 있는, 현행 한국불교의 ``시식의문(施食儀文)``의 성립과 변형, 그리고 특성과 인식에 대한 연구이다. 영가 내지고혼을 천도하기 위해 밥을 베푸는 의식인 ``시식의``(施食儀)는 종교적 구원뿐만 아니라 ``보시``를 통해 사회적인 자비를 실천하는 장치라고 할 수 있는 불교의례이다. 서언을 겸하고 있는 Ⅰ장에서는 시식의미와 목적을 기술하고, 한국불교의례에서 시식의식의 위상은 무엇인지를 알아보기 위해 한국불교의례를 분류해 보고, 시식의문을 어떻게 이해하고 있는지와 연구방향을 밝혔다. Ⅱ장에서는 현행 한국불교 시식의문을 살펴본 후, 한국불교 시식의문 성립에 영향을 주었다고 보이는 『증수선교시식의문』의 구조와 특징, 주요 수륙재 소재 시식의문 등 시식의문의 구조와 특징을 살폈다. Ⅲ장에서는 『진언권공』, 『권공제반문』, 『운수단가사』, 『작법귀감』, 『석문의범』, 『통일법요집』 등 한국불교의 주요한 시식의문의 구조를 비교하여 각 의문들의 특징을 알아보았다. Ⅳ장에서는 각 시식의문에서 보이는 인식과 특성에 대해서 정리하였다. 상단권공·중단퇴공·하단시식의 삼단공양법 가운데 하단에 속하는 한국불교의 시식의문은 청혼·시식·송혼의 삼단(三段) 삼청(三請)하고 삼밀가지(三密加持)하여 무외시·재시·법시로 진행되는 특성을 가지고 있음을 확인하였다. Ⅴ장은 결어로, 형식보다는 마음이라는 한국적 민중 정서에 부응하여 한국 고유의 시식의문으로 형성되었다고 맺고 있다.
This article is the study for establishment, transformation, characterization and recognition of ``Sisiguimin`` on current Korean Buddhism to call a script for Sisig ritual, which not only it makes others be release from the suffering of Preta through giving alms such as Sisig(施食), but also one who gives alms fulfills the reward of virtue and completes wisdom. ``Sisigui(施食儀)`` which it supplies some foods for sending a spiritual or a lonely spirit of the deceased to the way of Heaven is Buddhist ritual to call the device which practices not only religious salvation but also social mercy through ``giving alms``. In Chapter 1 which includes a preface, it described the meaning and the purpose of Sisig, and classified Korean buddhist rituals for finding the status of Sisig ritual in Korean Buddhist ritual and suggested how you have to understand Sisiguimun and which direction you need to study. In Chapter II, after it examined Sisiguimun of current Korean Buddhism, it studied the structure and features of [Jeungsuseongyo sisiguimun] which it is supposed to influence to establish Sisiguimun of Korean Buddhism, and studied the structure and features in sisiguimun of major Suryukjae subject. In Chapter III, it investigated each Uimun comparing with the structure of major Sisiguimun in Korea Buddhism such as Jineongwongong, Gwongongjebanmun, Woonsoodangasa, Jakbeompgwigam, Seokmunuibeom, Tongilbeopyojip. In Chapter IV, it put in order for recognition and characteristics that shows up in each Sisiguimun. It found that Sisiguimun of Korean Buddhism which is on a lower level among Samdangongyangbeop such as Sangdangwongong, Jungdantoegong, Hadansisig has the characteristic which is in progress that is doing Samdan and Samcheong of invoking the spirit, Sisig and sending the spirit, and Sammilgaji, and then Muoesi, Amisa-dana, Dhamma-dana. As the conclusion,V is ended that it was formed to Korea``s own Sisiguimun for meeting the Korean public sentiments of heart rather than a form.