메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Jeongsoon Joh (Konkuk University)
저널정보
서울대학교 언어교육원 어학연구 어학연구 제51권 제2호
발행연도
2015.8
수록면
443 - 473 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of the present study was to investigate whether and how working memory capacity contributes to discourse comprehension in L2. Participants were 60 Korean college students of various academic backgrounds, and their working memory capacity was measured by a reading span task in L1 and L2. Their L2 knowledge and background knowledge were also measured to examine the relative contribution of working memory capacity to L2 reading. Major findings include the following: there was more overlap between L1 and L2 working memory capacity than between L2 working memory capacity and L2 knowledge, suggesting L2 working memory capacity would be more of memory capacity itself than of L2 knowledge; only composite working memory capacity significantly predicted L2 discourse comprehension, but not storage or processing component alone; composite working memory capacity proved to be an independent contributor to L2 discourse comprehension, though less powerful than knowledge variables.

목차

1. Introduction
2. Review of Literature
3. Method
4. Results and Discussion
5. Conclusion
References

참고문헌 (3)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-701-001836652