메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
천정환 (성균관대)
저널정보
역사비평사 역사비평 역사비평 2015년 가을 호(통권 112호)
발행연도
2015.8
수록면
278 - 301 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In mid-2015, the Korean literary field became embroiled in a major controversy brought on by the recent plagiarism scandal surrounding Shin Kyung Sook. More important than the issue of plagiarism, however, is that this controversy provides a ripe opportunity to re-examine not just Shin’s novels, which is representative of 1990s Korean literature, but also the core ideology and the institutionalization of Korean literature led by private publishers, represented namely by Changbi and Munhak Dongne, and an elite circle of professional literary critics from the 1980s to the present. I will show how this problematic can be traced back to Paik Nak-chong’s initial assessment of Shin Kyung-sook’s 1995 novel The Lone Room. This paper, thus, proposes to explore the Korean literary and cultural field of the 1980s and 1990s and to re-evaluate this important period in Korean and global history that experienced the fall of the Socialist movement worldwide and post-1987 democratization and liberalization in South Korea. Furthermore, aside from the fundamental ideological changes, these two decades ushered in changes in popular media culture, advanced women’s literature and feminism.

목차

1. 들어가며
2. 전사
3. ‘노동’과 ‘내면’: 창비와 신경숙이 만났을 때
4. 시대의 맥락과 1990년대 문학장의 변화
5. 결어
Abstract

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0