본 논문은「비이」가 원형적 공간구도의 폐쇄성 안에서 식욕, 술, 담배, 공포, 악마성의 모티브들이 강화되어가는 방식을 분석하고 있다. 이는「비이」가 비잔틴과 고대 루시의 성자전 문학의 플롯을 뒤집고 러시아 민속 문학의 전통을 계승하고 있음을 보여준다. 성자전은 식욕과 성욕을 파고들어 유혹하는 악마의 궤계를 성자가 주변 성자들, 교회, 하나님의 은총과 은혜로 말미암아 훼파한다는 이야기를 담고 있다. 성 아타나시우스는 『성 안토니우스의 생애』에서 악마를 이기는 방법은 악마를 두려워하지 않는 것이라고 주장한다. 그러나 「비이」에서 호마는 식욕과 성욕, 공포에 매몰되어 파멸하고, 신학교 교장을 비롯한 주변의 그 누구도 심지어는 하나님의 은총과 가호도 받지 못한다. 술, 담배, 마녀의 모티브는 러시아 민속 문학의 전통을 그대로 계승한다. 이 작품의 공간구도는 다섯 개의 공간, 호마의 원, 교회, 백부장의 집, 초원, 키예프 내 브랏스키 수도원 산하 신학교가 식욕, 술, 담배, 카자크들의 놀이의 모티브들로 연결되고, 현실과 환상이 접목됨으로써 뫼비우스의 띠를 이룬다. 인물들의 행동을 주도하는 가장 지배적인 욕구는 ‘식욕’이다. 성욕은 남성들이 식욕을 채우는 과정 중에 악마적인 여성들이 충족시켜주기를 요구하는 욕망으로 (노파와 시장의 여인) 쉽게 남성들을 무너뜨린다. 그런 점에서 여성은 마녀로 표상된다. 식욕과 성욕은 악의 개입의 계기가 되는 인간의 본능적 욕망으로 경계와 조롱의 대상이 된다. 호마의 죄에 대한 대가는 지나칠 정도로 엄중하다. 이러한 요소들은 작품 저자의 강박적 금욕주의와 육체에 대한 강박적 부정을 드러낸다. 그런 면에서 작품은 건강하지 않은 기독교적 관점을 보인다. 민간전설을 변형시키지 않고 그대로 옮겨놓았다고 하는 저자 주는 자신의 심리를 누구에게도 들키고 싶지 않다는 그의 강박관념을 보여준다(팽거).
This article analyzes the closed structure of 5 circles in Gogol’s 〈Vij〉 and reveals the process of reinforcement of the motives of appetite, attachment to liquor and tobacco, fear and demonic power. The result of this analysis makes it clear that the motives and plot of 〈Vij〉 inverse those of hagiographic literature and succeeds the tradition of Russian folklore. In hagiographic literature the saint destroys the devil’s seduction with his ascetic practice and the help of other saints and the church and through the grace and goodness of God. In 《The Life of Saint Anthony》 the saint Atanasius insists that the way to triumph over demonic power is not to be afraid of them. But in 〈Vij〉 Homa Brut is destroyed by appetite, sexual desire and fear, and does not receive any Grace from God or help from the rector of Bratsky seminary or Cossacks. The motives of liquor, tobacco and witches mirror those of the Russian folklore tradition. The Spacial structure consists of 5 spaces, Homa’s small circle, the church. sotnik’s manor, a steppe, and the seminary in Kiev. These 5 space-circles are combined and closed by the above mentioned motives of the reinforcement process. Throughout the development of the plot the spaces circulate three times from Kiev through the manor, church and Homa’s cycle to Kiev. In these circulations the fantastic world penetrates the real world and if the circles are unfolded they make up a Mobius strip. The prominent desire, which motivates the actions of the every character, is appetite. The demonic women(the old woman and the young widow at bazar) want get sexual satisfaction from Homa in return for satisfying his appetite, and as a result they destroy him. From this point of view, women are witches. In this story, natural human instincts of appetite and sexual desire become objects of wariness and ridicule. This serves as the momentum of the penetration of demonic power into the real world. Homa’s wages of sin is excessively severe(Fanger’s terminology ‘guiltless guilty’). These elements reveal the author’s obsession about asceticism and the denial of flesh. In this sense, this story depicts unhealthy Christian perspectives. The footnote, where the author said, “this whole tale is a popular legend. I did not want to change it in any way, and I relate it with the same simplicity that I heard it.” - discloses the author’s obsession about concealing his psyche from others(Fanger).