이 연구는 미용교육산업 분야에서의 미용사 재교육 실태를 조사하고 미용실 재교육의 효과적인 방법을 모색하고자 시도되었다. 이는 미용교육산업이 갖는 재교육의 실태 기초자료를 제공할 수 있으며, 미용실 내에서 효율적이고 효과적인 재교육 방안을 제시함으로써 다양하게 이루어지고 있는 미용실 재교육 만족도를 향상시키는데 그 목적이 있다. 설문지는 프랜차이즈 헤어살롱에서 근무하는 종사자 230명을 대상으로 그 중 회수된 215부의 누락사항을 점검한 후 부실 기재된 23부를 제외한 192부의 유효한 설문지를 분석 대상으로 선정하였다. 이 연구의 공간적 범위는 서울, 경기, 충청, 부산 지역이엇으며, 시간적 범위는 2010년 2월 15일부터 2월 28일까지 13일 간이었다. 설문지 배포 및 회수는 연구자가 우편과 직접 방문하여 배포하고 회수하였으며, 미용실 재교육 실태 조사의 실증 분석을 위하여 빈도분석 및 교차분석을 실시하였다. 이 연구의 구체적인 분석 결과는 다음과 같다. 희망하는 재교육 횟수는 월 1∼2회였으며, 100만원 미만의 경우 주 1회 정도의 재교육을 희망하는 것으로 나타났다. 희망하는 재교육 전달자로는 제품회사 및 타사 교육 강사, 원장 순으로 나타났으며 희망하는 재교육 방법은 외부 교육 및 사내 교육 순이었으며 기술 교육 및 마케팅·경영 컨설팅을 선호하였다. 희망하는 재교육 내용별 세부 교육은 다음과 같다. 이론교육 희망 대상자는 헤어미용과 헤어컷을, 기술교육 희망 대상자는 업스타일 및 브레이드, 염, 탈색을, 인성·서비스 교육 희망 대상자는 PL법 및 이미지 메이킹을, 마케팅·경영 컨설팅 희망 대상자는 내부 마케팅 및 인사 관리를, 상담교육 희망 대상자는 고객면접상담 기법 및 고객 전화상담 기법을 선호하는 것으로 나타났다. 연 투자 가능한 유료 교육비는 대체적으로 50만원 미만을 교육비용으로 투자 가능한 것으로 나타내었으며, 남자의 경우 투자 가능한 교육비용이 더 많은 것으로 나타났다. 교육이 사회적인 변화 및 시대적 요구, 산업체에서의 새로운 요구에 의해 끊임없이 진화한다고 하였을 때 미용업은 인체를 대상으로 아름다움을 창조하는 작업으로서 인적자원 측면에서 중요한 직업군이 된다. 특히 교육을 통한 기술의 연마는 미용실의 성패를 가름하는 중요요소이기 때문에 기술교육에 많은 시간을 할애하여야 한다. 그러므로 이 연구에서는 다음과 같은 시사점을 제공한다. 첫째, 어시스턴트의 경우, 기술교육에 많은 비중을 할애하고 교육의 기회가 많음을 선호하는 것을 나타냄으로써 경영자의 눈높이에 맞는 교육보다는 직원들의 눈높이에 맞추는 개별화된 세부 교육의 필요성을 알 수 있다. 둘째, 교육의 전달자를 초빙할 때 내부 강사보다는 외부 강사가 더 많은 교육의 효과가 있음을 알 수 있는바 현 트렌드를 제시할 수 있는 유능한 강사를 초빙하여 외부 및 내부교육장을 활용이 적절함을 알 수 있다.
This study was attempted to inquire into the re-education situation of beauty artist in the beauty education industry, and seek the effective ways of re-education in beauty salon. The aim is to improve re-education satisfaction in beauty salon by furnishing basic data on the re-education situation in the beauty education industry, and suggesting efficient and effective re-education ways in beauty salon. A survey was made on 230 employees in franchise hair salon located in Seoul, Gyeonggi, Chungcheong and Busan areas for 13 days from February 15 to February 28, 2010. The valid questionnaires of 192 copies, which are excepted 23 copies of false entries after inspection of omissions in the collected 215 copies, were selected as objects of analysis. The questionnaires were distributed and collected by researchers` mail and direct visit. For the empirical analysis of re-education in beauty salon, the frequency analysis and crosstabulation analysis were carried out. The concrete result of this study is as follows. It showed that the number of re-education desired is once to twice a month. For less than 1 million won, the number of re-education desired was about once a week. The re-education communicator desired was order of education tutor and director in product firms and other firms. The re-education method desired was external education and education in the company, and technology education and marketing·management consulting were preferred. For the detailed re-education desired, those desired theory education, technology education, character·service education, marketing·management consulting, and counseling education have preferred hair hnology nd hairclo, up-styley nd braid, dyeing and bleaching, PL law and imageymaking, thoernal marketing and personnel management, and the techniques of ct, omer thoerview consulting and ct, omer phone consulting, respview cly. Generally, it could lead the charged educational expenses of annual investment potential to afford tuition fees of less than 500,000 won, and men had more educational expenses of investment potential. Education has been constantly evolved by social changes, the needs of the times and new demand in industry. The beauty art is a job that creates the beauty on body, which human resources are very important factors. In particular, it involves spending a lot of time on technical education because the honing of skills through education is an important factor that determines the success or failure of a beauty salon. At such times, there are following implications in this study. First, judging from assistant has devoted a lot of weight on technical education and preferred many chances for education, it requires the individualized detailed education, which is brought down to the employees` level than the management`s level. Second, as an external tutor is more effective than an internal tutor when inviting an education communicator, it is proper to invite a competent tutor, who can suggest current trend, to make use of external and internal education center.