본 논문에서는 화훼 산업의 문제점을 인식하고, 그 돌파구로 화훼 분야에 새롭게 접목되고 있는 콜래보레이션의 현황과 효과를 분석하여 하나의 발전 방향을 제시하고자 하였다. 콜래보레이션이란 이종 제품 간, 또는 제품과 브랜드 간의 포괄적이고 독창적인 결합을 통해 시너지 효과를 창출함으로써 기존 시장을 확대하고 신규 시장을 만들어내려는 전략이다. 이러한 현상은 초기단계로서 화훼산업 뿐만 아니라 다양한 콜래보레이션이 이루어지고 있다. 본 논문에서는 먼저 콜래보레이션에 관한 문헌 고찰을 통해 콜래보레이션 개념을 확립하고 콜래보레이션이 등장한 배경에 대하여 살펴보았다. 그리고 화훼 산업 이외의 분야에서 콜래보레이션이 적용되고 있는 다양한 실제 사례들을 분석함으로써 일반적으로 콜래보레이션을 통해 기업들이 얻을 수 있는 효과를 분석하였다. 이후 이러한 콜래보레이션을 플라워샵의 성장을 위한 유의미한 대안으로 인식하고, 화훼 업계에서 다양하게 시도되고 있는 콜래보레이션 사례를 분석하였다. 이론적 배경에서 나타난 요소와 효과를 분석틀로 적용하여, 선행 연구에서 나타난 브랜드 인지도에 입각하여 사례를 선정하였다. 또한 경영자들을 대상으로 심층 면접을 실시하여 이를 바탕으로 각 플라워샵 사례의 콜래보레이션 현황을 분석하였다. 즉 콜래보레이션이 제공하는 가치를 감성적 요소, 체험적 요소, 문화적 요소로 나누어 파악한 다음, 그 성과를 경제적 효율성, 고객층 확장, 사업규모 확장, 브랜드 이미지 제고로 나누어 살펴보았다. 마지막으로 이상의 분석을 바탕으로 앞으로 플라워샵의 콜래보레이션 전망과 가능성을 제시하고 결론을 도출하였다. 각각의 사례조사와 분석을 통해 향후 화훼 산업에서 콜래보레이션 전략의 적용 가능성을 전망하고 발전 방향을 제시하였다. 플라워샵의 콜래보레이션은 앞으로 화훼 업계가 발전하기 위해서 반드시 주목해야 할 중요한 전략이라 사료된다. 실제 플라워샵 경영에 있어서 보다 새롭고 다양한 콜래보레이션 기법들이 창의적으로 개발될 필요가 있다. 그리고 다양한 산업에서 전개되고 있는 콜래보레이션 전반에 대해서 전문적이고 심도 있는 분석이 전개되어야 할 것이며, 특히 콜래보레이션의 효과에 대해서는 종단적인 연구가 반드시 필요할 것이다.
The thesis tried to address the issue and suggested a viable way out of the situation with a particular focus on the analysis of current status and effects of collaboration strategies by flower shops that have emerged recently. Collaboration means more than just cooperation in functional areas such as distribution, promotion or product development. It is different from simple strategic alliance which is limited in its scope within the same business type. Collaboration tries to go beyond them to encompass comprehensive and creative alliances particularly among different types of businesses so as to create synergy effects, expand existing markets and create new ones. In recent years, collaboration strategy has emerged and worked well in such diverse fields as fashion, electronics, food and other industries. Such a trend is extended to the flower industry, and albeit still in its early stage, flower shops are trying out collaboration with diverse industries. The thesis first overviews existing literature to establish the concept and the background of collaboration strategy. And then various cases from diverse industries other than the flow industry are analyzed to recognize generalizable factors. More specifically, the effects of collaboration strategy are studied based on the five collaboration types developed by Devon Lee in his ``collabonomics``: space collaboration, art collaboration, high concept collaboration, high/low price collaboration, and star collaboration. Actual flower shop cases in the flower industry are then selected on the basis of the previous research on the level of brand recognition. And from the data collected through in-depth interviews with top managers, various consumer needs such as emotional need, experiential need, and cultural need are recognized. And the effects of collaborations are analyzed in terms of increase in economic efficiency, expansion in consumer segments, increase in business volume, and improvement in brand image. Finally, prospects and possibilities of future collaboration for domestic flower shops are presented and conclusions are drawn. Nevertheless, the research in this thesis shows that, under rapidly changing and fiercely competitive environments, collaboration is a very important and viable strategy for the flower industry in the future. And there are no doubt that many diverse and creative collaboration types and techniques will appear in actual practice. To capture and analyze such trends and developments, more general research is needed that covers diverse industries including the flower industry. Particular attention is also needed to study the effects of collaboration strategies over an extended period of time. That would require longitudinal data gathering and an appropriate research framework.