오늘날 그 어떤 시대보다도 급격한 변화를 겪고 있는 중국을 이해하기 위해서는 사회·문화 영역을 포함한 다각적 연구가 필요하다. 본 연구는 특히 중국 시각문화 영역에 주목하여 과거와 현재의 시각문화 전개에서 목격되는 다양한 관련성을 고찰하였다. 이를 위해 본 연구는 중국의 문화대혁명 선전 포스터를 연구 대상으로 삼아, 이것이 오늘날 중국의 순수 예술 영역과 디자인 영역을 포함하는 시각문화 안에서 다양한 방식으로 차용되는 과정을 구체적인 작품의 분석을 통해 검토하였다. 연구방법에 있어 일차적으로 문화대혁명 선전 포스터의 전개와 분류, 그리고 조형적 특징을 검토하였다. 여기서 문화대혁명 시기에 선전 포스터가 등장하게 된 배경, 전개 양상, 그리고 표현 형식에 따른 분류 기준으로 선전 포스터에 대한 이론적 접근을 시도하였다. 다음으로 문화대혁명 선전 포스터의 차용 양상을 1990년대와 2000년 이후라는 시대적 구분을 통해 살펴 보았는데, 1990년대와 2000년대는 체제의 검열 수준과 경제발전의 정도 차이라는 환경적 요인들로 인해 문화 대혁명 선전 포스터의 차용 양상이 매우 상이하게 전개된다. 여기서 보다 구체적인 조형적 특징을 살펴보기 위한 분류 기준으로 대칭과 균형, 반복, 점층 그리고 평면화의 4가지 항목을 사용하였다. 차용에 대한 연구는 본 논문의 주제를 명확하게 제시할 목적으로, 1990년대는 아방가르드 미술 영역에서, 2000년대는 광고디자인 영역의 범위에서 이루어졌다. 특히 이 두 영역은 동일한 평면시각예술 매체이면서 아방가르드 미술의 경우 문화대혁명 선전 포스터가 지닌 정치적 가치를, 광고디자인 영역의 경우 선전 포스터가 지닌 쉽고 정확한 메시지 전달 기능을 부각시켰기 때문에, 이 둘을 교차적으로 비교 검토하는 과정에서 매우 흥미로운 결과를 도출할 수 있었다. 본 연구에서 도출한 결과로, 과거 문화대혁명 시기의 시각문화가 급변하는 정치사회적 배경 안에서 전혀 새로운 방식으로 차용되는 과정을 확인하는 절차를 통해, 우리는 창작과 수용에 따른 중국 시각문화의 특수성을 이해할 수 있게 되었다. 더불어 경제, 정치, 문화, 예술의 영역이 정치적 이념과 경제적 실리라는 배경에서 복잡하게 얽혀있는 중국의 경우, 체제의 검열 수위에 따라 표현 가능한 시각문화의 범위와 수준이 결정되고, 그 범위 내에서 가능한 차용의 방식을 활용하여 전개되는 다양한 평면시각예술들을 통해 중국 시각문화의 유연성을 확인할 수 있었다.
In order to understand modern Chinese society and culture, multifaceted research including social and cultural fields is needed. This research focuses on the field of visual culture in China and attempt to figure out the relevance of Chinese visual cultures in the past and present. For those kinds of approaches, this research is based on the propaganda poster that was produced and possessed during the particular historical event; as known as "Chinese Cultural Revolution", which can be helped to understand how propaganda poster was appropriated variously in visual culture field that includes both today`s chinese pure art and design field by analysing the specific literary works. Chinese cultural revolution propaganda poster`s aspects of development, classification, and formative characteristics should be considered first of all. Further more, theoretical approaches of it`s background and forms of expressions are going to be discussed too. Second, aspects of chinese cultural revolution propaganda poster`s appropriation will be focused by separating it`s periods in to two sections; 1990`s and after 2000`s. In 1990`s and 2000`s, due to the differences of political structure and economic growth, the aspects of it`s developments were slight dissimilar to each other. For recognizing formative peculiarities of chinese cultural revolution propaganda poster, under those headings such as symmetry, balance, repetition, gradation and flatness are used. For further classifying the intrinsic idea of this research, aspects of chinese cultural revolution propaganda poster in avant-guard movements in 1990`s and in 2000`s advertising design field will be discussed. Emphatically, those two periods are bound together by same plane-visual art medium, but on the other hand avant-guard seems to have more political values compared to advertising design field which is embossed by precision in delivering the massages. There could be interesting results by comparing those two. As results through this research, by looking in to whole-new ways of processes in appropriations in various changes of visual culture on chinese cultural revolution, which is related to political and social backgrounds, we have find out the distinctive features of visual culture that is deducted by creation and expropriation. Besides, considering that china is facing complicated situation due to the back ground which economy, politics, culture, art kinds of fields are bounded with both political ideologies and economical profits, a range of expressional visual culture and it`s standard are determined. Also in this range, we could find out the flexibilities of chinese visual culture through various kinds of plane visual art which is displayed by political structure`s censorship.