21세기 문화콘텐츠산업으로 각광받고 있는 애니메이션과 접목된 패션 애니메이션은 새로운 패션 커뮤니케이션의 하나로 등장하였으며 현대패션에 독립적인 장르로 전개되고 있다. 이에 본 연구는 디지털 영상시대인 오늘날 전개되고 있는 패션 애니메이션의 실증적 사례 분석 통해 패션 애니메이션의 경향과 가치를 탐색해보고자 하는데 목적을 두었다. 연구방법과 내용은 애니메이션에 관한 이론적 연구와 패션 애니메이션의 사례분석을 통한 실증적 연구를 병행하였다. 패션 애니메이션이 등장한 2000년 이후부터 2012년까지 디지털 기반의 동영상 패션 애니메이션으로 한정하여 루이비통(Louis Vuitton), 프라다(Prada), 마르니(Marni), 호간(Hogan), 샤넬(Chanel), 장 폴 골티에(Jean Paul Gaultier), 장 샤를르 드 카스텔바작(JeanCharles de Castelbajac), 프링글 오브 스코틀랜드(Pringle of Scotland), 나이키(Nike)에서 선보인 패션애니메이션을 분석하였다. 연구결과 유명 패션브랜드에서 선보이고 있는 패션 애니메이션은 협업 및 전시홍보를 위한 애니메이션에서부터 시즌 컬렉션의 콘셉트 전달, 새로운 제품 홍보를 위한 광고 캠페인 애니메이션, 새로운 제품의 연구과정과 개발과정을 스토리로 전개한 애니메이션, 브랜드의 역사와 전통을 스토리로 전개하여 브랜드 정체성을 전달하는 애니메이션,컬렉션이나 리뉴얼한 홈페이지의 광고를 위한 티저영상 애니메이션, 컬렉션으로까지 활용된 애니메이션에 이르기까지 다양한 역할을 수행하였고, 다채로운애니메이션 기법을 통해 독특한 예술적 감성까지도 표현하였다. 이와 같은 패션 애니메이션은 첫째, 감성커뮤니케이션으로서의 가치를 지니며, 둘째, 홍보커뮤니케이션 수단으로의 가치, 셋째, 고부가가치 패션장르의 확산을 전개시킬 수 있다는 점에서 가치를 지니는 것으로 나타났다. 다양한 영역과 협업을 통해 표현영역의 확장이 시도되고 있는 현 시점에 있어 패션애니메이션의 등장은 현대패션이 일방적인 전달자의입장이 아닌 수용자와 더 쉽고 자유롭게 소통하고자 하는 의지이며, 패션을 표현하는 또 다른 표현방법으로서 의의를 지닌다고 사료된다.
Combined with animation spotlighted as the 21st cultural contents industry, the fashion animation has emerged as a brand-new fashion communication and has kept progressing as independent genre. This study aims at looking into the trend and value of fashion animation mushrooming in these digital animation days through the empirical case about it. In regard to research method, both the theoretical method on animation and the empirical work with case study on fashion animation were followed up. With a limit to the digital-based fashion animation from 2000, when a fashion animation appeared for the first time, to 2012, those brand examples were assessed that include Louis Vuitton, Prada, Marni, Hogan, Chanel, Jean Paul Gaultier, Jean Charles de Castelbajac, Pringle of Scotland and Nike. The results showed that fashion animation functions various roles for the cooperative work and public relation for exhibition, the concept conveyance of seasonal collections, the advertizement for newly introduced goods, the deliverable means for new product and its research, the passage of brand history and tradition, and the usage in collection itself. It turned out that such a fashion animation has some values including firstly, value as emotional communications; secondly, value as publicity communication tool; thirdly, value that leads to the fashion genre with a high value addition. At the moment the expression field extends through collaboration with many realms, the fashion animation``s emergence could be interpreted for willingness of modern fashion, not as one-sided deliverer any more, to communicate with receiver more freely and easily and for another way of expression in fashion.