우리 사회는 성장과 발전의 시기를 거쳐 21세기에들어 복지와 안정으로 패러다임의 전환이 이루어지면서 안정된 삶과 복지에 관한 급속한 수요에 따른 다양한 시도들이 나타나고 있다. 따라서 디자인교육 패러다임 또한 이러한 사회적 환경변화에 발맞추어 보다 능동적으로 높은 수준의 특성화된 변화를 이뤄내야 할 것이다. 복지의 중심이 사람이듯이 모두를 위한 복지환경디자인 활동의 중심 또한 사람으로 해석될 수 있으며,어떠한 인재를 어떻게 양성하는지에 관한 복지디자인전문인력 양성 교육프로그램의 중요성은 매우 크다고할 수 있다. 본 연구에서는 먼저, 현재 복지디자인을 대표하는유니버셜 디자인 및 복지디자인의 개념을 살피고 그리고 국내 유니버셜 디자인의 적용 현황에 대한 고찰과 함께 협성대학교 실내디자인학과와 사회복지학과의 기존 교육과정 분석을 통해 복지디자인 인재육성을 위한 복지와 디자인이 융합된 효과적인 교육과정운영 계획 및 복지디자이너 양성 교육프로그램을 제시해보고자 하였다. 본 연구의 범위에는 연구의 목적을 달성하고 필요성을 충족시키기 위해 협성대학교 사회복지학과와 실내디자인학과의 기존 교육과정을 분석하고 복지와 디자인을 대표하는 유니버셜 디자인 및 기존 복지디자인 교육 프로그램에 관련된 국내외 정보 D/B 및 네트워크 검색, 논문과 단행본을 포함한 도서·출판물등 문헌조사가 중점이 되었다. 본 연구가 사회적 변화 패러다임에 국내 디자인 학계가 다른 영역과의 융합 과정을 통해 능동적으로부응하여 창출 가능한 새로운 디자인 전문영역에 대한 관심을 유발시키며 다양한 디자인 교육프로그램이 개발되는데 이론적 분석 자료로 활용되어지기를기대한다.
There are various attempts according to the rapid demand for a stable life and welfare as our society is undergoing a paradigm shift into the 21st century of welfare and stability passing the period of development and growth. Therefore, design education paradigm also need to make a high level change of specialized kind actively to keep pace with such changes of societal environment. Center of welfare environment design activity for all can be interpreted as the human as the center of welfare is human, the importance of professional manpower in education program for welfare design which about how to train those personnel is very significant. This study reviews universal design and welfare design concept that represent the current welfare design, and to propose an effective course operation plan and welfare designer training education program which is integrated with a welfare to train welfare design talent and the design through analysis of current training courses of interior design major social welfare major of Hyupsung university along with discussion on the application of domestic universal design literature and publishing. In this scope of study, in order to achieve research goals and satisfy the needs, analyzed the existing curriculum of social welfare and interior design majors of Hyupsung university, and a universal design representing welfare and design and information of both domestic and foreign programs related with existing welfare design and network search, literature reviews such as books and publication including literature and paperback were focused. I wish that this study will be used as the theoretical analysis data in developing various design education programs for the domestic design academia in actively responding through the integral courses with other areas for a social change paradigm to a new design special area that can be created and to generate interest.