최근 전 세계적으로 흥행돌풍을 일으킨 애니메이션‘겨울왕국’은 기존의 아날로그 방식의 문화 산업인 뮤지컬과 최첨단 3D미디어 기술이 융합되어 탄생한 대표적인 3D융합 콘텐츠이다. 이러한 3D융합콘텐츠 산업의 경우 단순 영화관 극장수익 뿐만 아니라 추가적으로 비디오 및 VOD, 음반, 캐릭터 산업 등으로 이어지는 파급효과가 큰 고부가가치의 산업이다. 1990년대 말부터 아시아를 중심으로 시작된 한류가이제 아시아를 넘어 세계적인 인기를 얻고 있다. 특히, K-Pop 열풍으로 가수들의 음악성은 물론 높은 수준의 퍼포먼스가 요구되어 최근 3D미디어의 융합으로 공연의 완성도를 더욱 높이고 있다. 또한, 최근 3차 산업혁명으로 일컬어지고 있는 3D프린팅 산업은 그 응용범위가 넓어 가능성이 무한한 산업으로 시각정보의 사실감이 요구되는 기계, 자동차, 메카트로닉스 등의 산업은 물론, 현장감이 요구되는 교육, 의료, 게임, 국방, 스포츠 등 타산업과 융합됨으로써 더욱 씨너지 효과를 일으키는 산업이다. 특히, 콘텐츠 서비스, 인프라 등이 동반 성장하기 때문에 어떤 산업보다도 파급력이 큰 산업이다. 서론에서는 연구의 목적, 배경, 방법 및 범위에 대하여 기술하였으며, 본론에서는 영화, 테마파크, 방송,공연, 캐릭터산업 등 엔터테이먼트 산업과의 3D미디어 융합을 통한 신 시장 창출 사례들을 조사하고 이를 분석하여 결론에서는 대한민국 창조경제의 핵심산업인 콘텐츠산업을 육성하기 위해서는 콘텐츠 제작,소프트웨어의 응용을 보다 강화하여야 하며 특히, 풍부한 3D콘텐츠 확보와 산업 경쟁력을 높이는 것이야말로 3D미디어 산업의 미래 발전 목표가 되어야 한다는 지표를 마련하였다.
Recently, the animation, Frozen that was a big box office hit worldwide is a typical 3D convergence content born from the convergence of musical, a cultural industry with the traditional analog method with state-of-the-art 3D media technology. Such a 3D convergence content industry is a high value industry with great ripple effects leading from simple theater profits through video, VOD, record to the character industry. Since the late 1990s, Korean Wave (Hallryu) starting around Asia is gaining global popularity beyond Asia. Especially, with K-pop fever, as there are demands for a high level of performance as well as singers’ musicality, the recent convergence of 3D media is further increasing the completeness of the performance. In addition, the recent 3D printing industry, which is called the third industrial revolution is an industry with infinite potential as the range of application is wide, one that creates synergy effects converged with other industries such as education, medical care, game, national defense and sports, which require presence as well as the industries such as mechanics, automobile and mechatronics, which require the reality of visual information. Especially, in it, content service and infrastructure grow together, so it is an industry that has greater ripple effects than any others do. Introduction described the purpose, background, methods and scope of the study, the main body inquired into and analyzed cases of the creation of a new market through convergence with 3D media and entertainment industry, and Conclusion attempted to prepare a new index of the creation of a new market through convergence with 3D media in the field of the content industry, the key industry of the Creative Economy of the Republic of Korea.