메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
한진우 (서울과학기술대학교) 이승현 (서울과학기술대학교) 김철호 (서울과학기술대학교)
저널정보
대한기계학회 대한기계학회 춘추학술대회 대한기계학회 창립 70주년 기념 학술대회
발행연도
2015.11
수록면
32 - 37 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
Recently a double decker bus service has been considered to solve the heavy traffic problem for rush hour by Kyeonggi Provincial Government. For a double decker, the height to width ratio is over 1.16 times bigger than the general high-speed single decker bus and C.G point of the model double decker bus is higher than the general bus. It could be a serious reason for the driving stability problem of a double decker vehicle such as turn-over and breakaway the lane especially under the strong side-wind condition at high-speed running.
In this numerical study, the driving characteristics of the model high decker bus has been review under the side-wind condition at high driving speed. With CFD numerical simulation technique, the rolling, pitching and yawing moment of the model bus was calculated and compared the results to the recovery angular moments of the model bus to evaluate the dynamic stability of the bus at the given driving condition on a road.
From the study, it was found that as the model vehicle moves through a straight level road, the model bus is under the stable condition at any side-wind condition. However, as the bus moves through the curved road under the side-wind condition, it could reach to the unstable condition dynamically. When the bus moves through a curved road that the radius of gyration is less than 120m under side-wind (15m/s), there is a chance of turn over of the bus. However, there is a rear chance of the breakaway of lane by the model bus at any driving conditions.

목차

Abstract
1. 서론
2. 차량의 공기역학적 특성
3. 본론
4. 수치해석의 결과분석
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-550-002161928