본 연구의 목적은 게임 중독 대학생의 행복감, 스트레스, 대처 및 정서에 긍정적인 효과를 줄 수 있는 행복증진 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구의 대상은 D 대학교에 재학 중인 게임중독 학생 2명으로 구성되었다. 본 연구에 적용된 행복증진 프로그램은 행복 증진 관련 선행연구, 전문가 의견, 연구 참여자 면담 자료를 통합하여 개발되었다. 행복증진 프로그램은 오리엔테이션, 신뢰형성, 자아존중감 향상, 내적 통제성 제고, 대인관계 제고, 행복 실천 전략 부분으로 구분되어 60분씩 9회기로 진행되었다. 행복증진 프로그램의 효과를 확인하기 위해 행복 검사지, 스트레스 및 대처 검사지, 기분상태 검사지를 사용하였으며 단일피험자 사례 설계를 통해 자료를 수집하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 행복증진 프로그램은 게임 중독 대학생 행복감을 향상시키는 것으로 나타났다. 둘째, 행복증진 프로그램은 게임 중독 대학생의 스트레스를 감소시키면 대처 능력은 향상시키는 것으로 나타났다. 셋째, 행복증진 프로그램은 게임 중독 대학생의 기분상태를 향상시키는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the effects of happiness improvement program on happiness feeling, stress, coping strategy and emotion of college student with game addiction. The participants consisted of two college students with game addiction. Happiness improvement program was composed of previous researches, participant interview and expert discussion. Happiness improvement program comprised 9 sessions with a hour. The effectiveness of happiness improvement program was evaluated through happiness feeling inventory, stress and coping strategy inventory and profile of mood state inventory(POMS). This study used single subject design. The results were as followings. Firstly, happiness improvement program increased happiness feeling of university student with game addictions. Secondly, happiness improvement program decreased stress and increased coping strategy of university student with game addictions. Thirdly, happiness improvement program improved emotion of university student with game addictions.