메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
오채운 (한양대)
저널정보
인천대학교 인문학연구소 인문학연구 인문학연구 제20집
발행연도
2013.12
수록면
105 - 131 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Focusing on Jeon, Bong Geon"s long poem, 「Chunhyang Yeonga」, we examined the matter of self-perception through body and space, physical damage and severance of space, and body and space as a communicational tool. Through body and space in this poem, Chunhyang continuously asks questions to herself to identify herself, compares herself to objects or tries to identify herself through physical movement. However, she can only identify her damaged body painfully in a limited space, prison. Through her damaged body, Chunhyang perceives reality. Though a sensual body exists in Chunhyang"s ideal world imagined, the closed space(prison) only makes Chunhyang perceive the suppressed reality. On the other hand, Chunhyang"s damaged body, severed from Lee Doryeong is changed to a sensual body outside of the prison in her imagination. Chunhyang with a sensual body aims to meet Lee Doryeong and to overcome reality through her imagination. The body and space in 「Chunhyang Yeonga」 show the previous stage where herself and reality are perceived as main images that develop Chunhyang"s imagination.

목차

1. 서론
2. 신체와 공간을 통한 자아 인식
3. 훼손된 신체와 공간을 통한 현실 인식
4. 소통의 도구로서의 신체와 공간
5. 결론
참고문헌
Zusammenfassung

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-001-002360752