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Asymmetrical Effects of Economic Information on Sentiments : Different Responses According to Characteristics of Economic Entities
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경제 정보에 대한 비대칭적 반응 : 경제 뉴스에 대한 경제 주체의 심리와 행위

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Wansoo Lee (동서대학교) Yangsu Park (한국은행)
Journal
Korean Society For Journalism And Communication Studies Korean Journal of Journalism & Communication Studies Vol.60 No.1 KCI Excellent Accredited Journal
Published
2016.2
Pages
165 - 201 (38page)

Usage

cover
📌
Topic
이 연구는 경제 주체가 언론의 경제 정보에 노출될 때 향후 경기 전망을 다르게 인식하고 반응하는 방식을 분석하는 것을 목표로 한다.
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Background
경제 뉴스가 개인과 기업의 경제 심리에 미치는 영향과 행동 반응의 차이를 이해하기 위해, 역사적 사건을 통한 심리적 양극화와 비대칭적 반응의 중요성을 강조한다.
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Method
1998년부터 2014년까지의 한국 경제에 대한 시계열 데이터를 이용하여 언론의 경제 뉴스 논조 분석 후 회귀분석을 통해 개인과 기업의 반응 정도를 비교 연구하였다.
🏆
Result
개인은 기업보다 경제 뉴스에 더 민감하게 반응하며, 경기 불황기에 특히 그 차이가 두드러진다는 것을 발견하였다.
Asymmetrical Effects of Economic Information on Sentiments : Different Responses According to Characteristics of Economic Entities
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This study investigates how economic entities such as individuals and business organizations form different sentiments for the economic outlook when tone of economic news changes. For this research, the concept of asymmetric effects of the economic information is applied. Specifically, psychological and behavioral responses of economic entities to media are empirically tested according to the entities’ characteristics such as the field of business and political orientation, using time-series data from 1998 to 2014. The results are as follows. First, individuals are more sensitive than organizations to the economic information provided by the media. Second, men and self-employed ones are found to be more sensitive than women and salaried employee respectively, when exposed to economic information. Third, large, domestic-oriented and manufacturing enterprises show a relatively stronger reaction to economic news than small and medium sized, export-oriented and non-manufacturing firms respectively. Fourth, economic entities generally show higher sensitivity to the media tone during economic downturn than during economic upturn. In the period of downturn, individuals are particularly more sensitive than organizations. Fifth, response level of enterprises is highest during Kim Dae-Jung government when harsh structural adjustments were implemented after financial crisis. This study discusses how the economic entities respond differently when they are exposed to economic information via press according to their economic status, economic cycle, and government structure.

AI Summary

Topic

이 연구는 경제 주체가 언론의 경제 정보에 노출될 때 향후 경기 전망을 다르게 인식하고 반응하는 방식을 분석하는 것을 목표로 한다.

Background

경제 뉴스가 개인과 기업의 경제 심리에 미치는 영향과 행동 반응의 차이를 이해하기 위해, 역사적 사건을 통한 심리적 양극화와 비대칭적 반응의 중요성을 강조한다.

Method

1998년부터 2014년까지의 한국 경제에 대한 시계열 데이터를 이용하여 언론의 경제 뉴스 논조 분석 후 회귀분석을 통해 개인과 기업의 반응 정도를 비교 연구하였다.

Result

개인은 기업보다 경제 뉴스에 더 민감하게 반응하며, 경기 불황기에 특히 그 차이가 두드러진다는 것을 발견하였다.

주요내용

Contents

1. 연구 목적
2. 이론적 논의와 연구 가설
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론과 함의
참고문헌
Abstract

References (60)

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