본고는 기존 연구에서 단편적으로 언급되거나 모더니즘에의 경사로 규정되어온 해방기 김수영 시편을 문명 비평적 역사성이라는 관점에서 종합적으로 해석하고자 하였다. 해방기 한국인에게 매우 심각한 문제는 미군정 하에서의 쌀 부족 사태였다. 「공자의생활난」에서 ‘꽃이 열매의 상부에 핀다’는 표현은 벼꽃과 쌀의 형상화라고 할 수 있다. 또한 ‘국수’에 관한 구절은 미국의 원조 물자와 관련이 있다. 여기에서 해방기 김수영 시편 특유의 미학인 극단화 및 극단의 대립 기법을 도출할 수 있다. 작품제목에서도 동양 전통 문명을 정신적으로 극단화한 ‘공자’와 쌀 난리의 물질적 고통을 극단화한 ‘생활난’의 대립이 나타난다. ‘너’의 ‘줄넘기 작란’은 ‘나’가 구하고자 하였던 ‘발산한 형상’과 대비되어, 겉으로는 활발한 운동으로 보이지만 실제로는 ‘줄’을 벗어나지 못하고 거기에 얽매인 모습을 의미한다. ‘너’의 ‘줄넘기 작란’이란 당시 김수영을 둘러싼 한국 문인 지식인들의 문명론적 입장에 대하여 비판한 것으로 이해될 수 있다. 김수영을 포함한 신시론 동인들은 임화 및 김기림 등 선배 문인들과 교류하였다. 해방 후 임화와 김기림은 그들의 해방 전 문명 비평론과 달리 소련과 미국이라는 서구 문명에 일방적으로 경도되는 모습을 보여준다. 그러나 김수영이 보기에 이러한 굴절은 과거 한국의 사대주의를 근본적으로 벗어나지 못하였다는 점에서 ‘줄넘기 작란’에 불과하였다. 따라서 김수영은 선배 및 동료 문인들과 다른 방식으로 역사의 구조 및 메커니즘, 즉 역사성을 문명의 차원에서 고민하였다. 그 고민이 담긴 시적 형상화 방식은 「아메리카 타임지」·「이(虱)」·「아침의 유혹」·「가까이 할수없는 서적」 등에서 역사성을 문자와 시간이라는 근본적 차원으로 극단화하는 것이었다. 이러한 과정을 통하여 해방기 김수영 시는 베르그송적 사유로 나아간다. 예를 들어 「웃음」은 베르그송의 웃음 이론 및 지속(durée) 개념과 같은 사유와 밀접하다. 이러한 관점에서 보면 김수영 시의 문명 비평적 역사성은 역사적 기억 속에 연속되어온 문명들이 다질적으로 결합하여 새로운 역사를 창조하는 지속으로서의 생성 운동을 뜻한다. 이를 표현하는 시적 기법은 「아버지의 사진」이나 「토끼」 등의 작품에서 ‘말의 희극성’과 ‘상황의 희극성’, ‘습관-기억’과 ‘이미지-기억’ 등이다. 그리고 이는 김수영 시편에서 물구나무서기 형상으로 공통되게 나타난다. 「공자의 생활난」 4~5연에서 물구나무서기 형상은 서구 문명의 물질성·수량화·명석성을 그것으로 환원되지 않는 과거의 생명 원리·한계 지점·우매함과 대등하게 인식하고, 나아가 연속성·생성 운동·미래-의지의 태도를 드러내려는 태도에 해당한다. 결론적으로 해방기 김수영 시는 문명의 다질성과 그것의 역사적 창조 운동을 표현하였다고 할 수 있다.
This research provides an interpretation of Kim Soo Young’s poetry from the liberation period, which has been partially analyzed. Agriculture and a lack of rice was a significant issue in Korea during US military occupation. The first line in Kim Soo Young’s poem, “Confucius’ Difficulty of Living,” creates imagery of rice flowers, described as “flowers blooming on the upper side of the fruit.” Additionally, poetic words for “noodle” are associated with aid and goods from the US military government in Korea. These poetic expressions are indicative of the peculiar aesthetics of Kim Soo Young’s poetry, which is an example of extremization and the contrast of extremes. The title of this poem is also an extreme, contrasting Confucius, who appears as a spiritual representative of Eastern traditional civilization, and the lack of rice, which stands in for material suffering caused by Western civilization. Similarly, the phrase “your trick of jump rope” indicates both a vigorous movement and restraint by the “rope,” which is unescapable. In this context, this can be interpreted as Kim Soo Young’s criticism of his fellow and intellectual writers during the liberation period. Kim Soo Young and the members of the Shin Shi Ron coterie communicated with senior writers, such as Im Hwa and Kim Ki Rim. After the liberation, Im Hwa and Kim Ki Rim’s theories tended to align more closely with Western civilization, when compared to criticism of civilization in earlier works from before the liberation. From Kim Soo Young’s perspective, this deflection was nothing more than a “trick of jump rope.” Therefore, he tried to comprehend the structures and mechanisms of history, from perspectives based on civilization. This different way of thinking led to poetic rhetoric, which extremized fundamental factors of historicity in “America Time Magazine,” “Lice,” “Temptation of Morning,” and “Inaccessible Books.” Through this process, Kim Soo Young’s poetry explored Bergson’s cogitation. For example, Kim Soo Young’s poem, “Laughter,” which was based on Bergson’s theory of laughter, expresses Bergson’s philosophy of time by focusing on the notion of duration (durée). From this point of view, Kim Soo Young’s poetry criticizing civilization refers to the movement of creation, which implies the accumulation of historical memory from previous civilizations. His poetic methods of expressing these historical movements are “comicality of word and situation” or “memory of habit and image” in his poems “Picture of Father” and “Rabbit”. These methods are commonly expressed as inversions. Furthermore, in “Confucius’ Difficulty of Living,” inversions in the fourth and fifth stanzas attempt to portray equally both the obscurity of past principles of living and the clarity of quantifying principles in Western civilization. Consequently, Kim Soo Young’s poetry during the liberation period represents the multiplicity of civilization and the creation of new history.