메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
류정월 (선문대학교)
저널정보
인천대학교 인문학연구소 인문학연구 인문학연구 제25집
발행연도
2016.6
수록면
71 - 101 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article investigates the characteristics of Arang[阿娘]’s folk tales which have been transformed into several written legends through a study of their narrative composition and central figures. This legendry is transmitted over one hundred years. This study will be expected to reveal the changes and influences among them.
When Arang folk tales are narrated in a time-reversal-composition style, Arang’s speech reveals an underlying message buried in the text. At that time, Arang’s status are often represented as gisaeng[妓生]. The gisaeng Arang provides proof at a murder scene which is more horrific due to the fact that the victim is a woman of noble birth. While the folk tales are narrated in time-order-composition, the whole picture of the incident is told by a narrator. In this case, the murderer’s inner thoughts are expressed not to indulge in sexual desire but rather in love. In any folk tale, the composition-women’ status-the motive of the crime has close relations.
In this sense, the different versions of these stories have their own individuality. The complete collection of Arang’s tales cause different text effects such as suspension/sympathy, sorrow/bizarre and hate/pity. Particularly, Arang which were produced more in modern times is presented with most Confucian figures and the murderer is most romantic figure. These folk tales in modern times tend to be extreme.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. <아랑설화>의 두 가지 구성: 사건의 전경화와 해결의 전경화
Ⅲ. 아랑 형상의 다양성
Ⅳ. 드러나는 범인의 내면과 근대의 <아랑설화>
Ⅴ. 환원 불가능한 이본들
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-001-000817641