메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김태영 (강릉원주대학교) 임영언 (전남대학교)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第69輯
발행연도
2016.5
수록면
71 - 89 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to analyze the background of the establishment of public schools, school typology. the operation process of students living abroad within Japane’s educational policy, Japanese students within Nikkeijin"s educational policy, and students Korean studying abroad within Japane"s educational policy.
The findings of this study are as follows: First, Japan’s government"s overseas educational facility is recognized by the School of Educational Law observance, Japanese domestic educational method observance and course of study preservation on condition. Second, Japanese type schools have Japanese groups or Japanese business operations in the schools, and there are schools which Japanese domestic corporations establishe. Third, educational policy of Japanese foreigners regarded as temporary residents stick to assimilationism. But it is showing a social integration movement to secure public education for the latest Japanese society member. Fourth, Nikkeijin School pattern of Japanese domestication was classified by three patterns of experiences of teachers, Japanese enterprisers, and the establishment of Brazil school law.
In conclusion, the findings of the study suggest that the Diaspora school pattern was decided in relation with the group"s strategy, relationship of mother country’s government, and private purpose.

목차

1. 서론
2. 기존연구의 검토 및 이론적 배경
3. 재일코리안 사회의 통일운동과 문화운동 전개과정
4. 한통련의 통일마당과 원코리아페스티벌의 통일운동의 성격 비교
5.결론 및 시사점
【참고문헌】
〈要旨〉

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-913-001020147