2003년 노무현 정부는 경직된 관료제의 완화, 의사결정의 신속성 등 조직 효율성을 확보하기 위해 민간 분야에서 운영되던 팀제를 중앙정부와 지방정부에 적극 도입하였다. 그러나 2008년 이명박 정부는 팀제에 대한 실증적인 성과평가도 없이 일방적인 정부조직 운영체제 변경에 따라 대부분 기관에서 팀제를 폐지 또는 축소하기에 이르렀다. 특히 지방정부의 경우 팀제 도입과 폐지가 중앙정부의 유도에 따라 결정됨으로서 팀제 도입 시 설정한 목표를 달성하지 못함은 물론이거니와, 조직구조 변경으로 인하여 조직안정성 저해라는 부작용을 초래하였다. 이에 본 연구에서는 정부조직의 팀제 운영 성과평가 차원에서 업무적합성에 기반한 팀제운영 방안을 모색하고자 한다. 본 연구는 정부조직의 팀제 운영에 따른 조직성과 그리고 팀제에 부합할 수 있는 행정기능 및 업무 등의 적합성 평가 차원에서 광역자치단체를 중심으로 연구하였다. 이를 위해 광역자치단체의 행정기능을 9개(기획조정기능, 행 · 재정기능, 문화 · 체육 · 관광기능, 보건복지기능, 산업경제기능, 환경 · 재난관리기능, 도시주택기능, 지역개발기능, 지방의회기능)로 분류하였으며, 이를 토대로 각각의 부서업무를 구분하였다. 이들 기능 및 부서업무에 대한 팀제의 효과성은 고객만족, 조직문화, 업무프로세스 관점에서 평가하고, 한편 팀제 조직성과는 직무만족과 조직몰입 관점에서 평가하였다. 행정기능별 팀제 효과성이 조직성과에 어떠한 영향을 미쳤는지 그리고 팀제에 적합한 행정기능과 부서업무를 파악한 결과, 팀제 효과성은 고객만족 항목에서 서비스 질, 조직문화는 성과지향성, 그리고 업무프로세스는 전문성, 의사소통 등이 조직성과에 유의미한 영향을 미칠 것이라는 분석결과가 나타났다. 한편 팀제에 적합한 행정기능으로는 기획조정, 문화체육관광, 행 · 재정, 산업경제, 보건복지, 도시주택, 환경· 재난관리, 지역개발, 지방의회 순으로 나타났다. 한편 팀제에 적합한 업무로는 교통운수, 방재재난, 기획, 도시계획, 청소, 투자통상, 전문위원, 관광, 문화예술, 민원, 예산, 감사, 위생 업무 순으로 평가되었다.
Roh Moo-hyun administration launched in 2003 actively adopted out team system which had been operated in the central governments and local governments for the purpose of organization efficiency, such as alleviation strained bureaucracy and quick making decision. But, team system spreaded since 2005 was abolished or downsized without a concrete performance evaluation in accordance with the change of regime, MB administration in 2008. Particularly, as introduction and abolition of team system was decided by induction of central government, local government could not only achieve the planned goal but also cause side effects such as loss of organizational stabilization by the frequent organizational structure modification. Therefore, local governments tried to seek team system operation plan based on task association to play as the efficient organizational structure. This study researched organization of the team system and evaluation of administrative function and tasks suitable for team system on metropolitan cities and provinces. Administrative functions of metropolitan cities and provinces were classified by 9 functions(planning and coordination function, administration and finance function, culture, sports and tourism function, health and welfare function, industrial economy function, environmental disaster management function, urban housing function, community development function, local assembly function). The effectiveness of team system based on 9 functions was evaluated by customer satisfaction, organizational culture, and work process. In addition, the organizational performance of team system was estimated by both job satisfaction and organizational commitment. Proper administrative functions of team system are planning and coordination function, culture, sports and tourism function, administration and finance function, industrial economy function, health and welfare function, urban housing function, environmental disaster management function, community development function, and local assembly function. On the other hand, traffic transportation, protection and disaster, planning, city planning, cleaning, investment trade, expert adviser, tourism, culture and arts, civil complaint, budget, audit, and hygiene work were ranked as a appropriative work of team system.