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Analysis of Montage Pattern of e-book as a Film Language
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영상 언어로써 이북(e-book)의 몽타주 패턴

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Seungyun Shin (부산대학교)
Journal
Korea Multimedia Society Journal of Korea Multimedia Society Vol.19 No.7 KCI Accredited Journals
Published
2016.7
Pages
1,216 - 1,224 (9page)

Usage

cover
📌
Topic
본 연구는 이북의 몽타주 패턴을 분석하여 이를 영화 언어 시스템에 통합할 가능성을 탐구하였다.
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Background
이 연구는 이북의 내러티브 표현을 영화 몽타주의 관점으로 조사하여 기존 연구에 새로운 통찰을 제공하고자 하였다.
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Method
디즈니에서 개발한 이북 세 가지를 사례로 선정하여 몽타주 패턴을 시각적 및 시간적 요소에서 분석하였다.
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Result
연구 결과, 이북의 몽타주 패턴은 '인력의 몽타주', '행위 유도의 몽타주', '장면 전환의 몽타주'로 구분되며, 각 유형이 스토리 경험에 기여하는 방식을 규명하였다.
Analysis of Montage Pattern of e-book as a Film Language
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Abstract· Keywords

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This study analyzed the montage pattern of e-book in a bid to include e-book in the film language system. To this end, this study targeted three pieces of e-books which reproduced the animation for theater use of Disney Company. This study did research on characteristics of montage in films, and kinds of film vectors, and defined it as ‘Montage of Experience’ according to media characteristics of e-book. This study deducted the montage pattern of 3 sorts of classification, and 10 sorts of detailed classification by doing research on the analysis object. This study has a significance in that it pioneers a new perspective in e-book research which has been biased towards a functional perspective. Analysis of the point of contact where the existing visual media, and new media meet with each other could be a driving force promoting the growth of the relevant industry, and this study thinks that the analysis of the point of contact is the research which is helpful to working out qualitative improvement of e-book contents.

AI Summary

Topic

본 연구는 이북의 몽타주 패턴을 분석하여 이를 영화 언어 시스템에 통합할 가능성을 탐구하였다.

Background

이 연구는 이북의 내러티브 표현을 영화 몽타주의 관점으로 조사하여 기존 연구에 새로운 통찰을 제공하고자 하였다.

Method

디즈니에서 개발한 이북 세 가지를 사례로 선정하여 몽타주 패턴을 시각적 및 시간적 요소에서 분석하였다.

Result

연구 결과, 이북의 몽타주 패턴은 '인력의 몽타주', '행위 유도의 몽타주', '장면 전환의 몽타주'로 구분되며, 각 유형이 스토리 경험에 기여하는 방식을 규명하였다.

주요내용

Contents

ABSTRACT
1. 서론
2. 영화의 서사적 병치 메카니즘
3. 뉴미디어와 이북의 몽타주 특성
4. 이북의 몽타주 패턴
5. 결론
REFERENCE

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