본 연구의 목적은 메타분석 기법을 활용하여 전자미디어를 활용한 유아교육활동의 연구동향과 전체적인 효과수준을 파악하고, 그 효과성에 영향을 미치는 다양한 독립, 종속, 조절변인들의 효과크기에 어떠한 차이가 있는지 등을 총체적으로 검토하는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 1994년에서 2013년 사이 발표된 국내 관련 연구 161편을 대상으로 동질성 검정 후 랜덤효과모형을 적용 하여 효과크기를 산 출하였다. 연구 결과 유아를 대상으로 전자미디어를 활용한 유아교육활동의 전체평균 효과크기는 0.81으로, Cohen의 효과크기 기준으로 큰 효과크기를 나타내었다. 또한 전자미디어를 활용한 유아교육활동은 독립변인인 전자미디어 유형, 종속변인인 발달 영역, 활동영역, 조절변인인 연령, 운영방법, 지역유형, 기관유형, 활동 기간 등 다양 한 범주형 및 연속형 변인의 특성에 따라 유아들에게 미치는 효과에 차이가 있었다. 종합하면 전자미디어를 활용한 유아교육활동은 유아들에게 긍정적인 영향을 미치고 있지만, 이러한 긍정적인 영향은 다양한 독립, 조절, 종속 변인들의 특성에 따라 달라질 수 있다. 따라서 이러한 변인들의 특성을 고려한 유아 전자미디어 프로그램 및 활동을 개발하려는 유아교육 현장의 노력과 이를 지원할 수 있는 국가 차원의 정책이 필요함을 본 연구의 결과를 통해서 결론 내릴 수 있다.
The goal of this study is to clearly find out current trends in researches of preschool activities with electronic media, gauging an overall level of their educational effect by way of meta-analysis. In this study, to conduct meta-analysis for effect of preschool activities with electronic media, 161 theses are finally classified into research materials among domestic master`s & doctoral dissertations, journal papers, and unpublished national reports written recently from 1994 to 2013. As a result of research, the effect size of preschool activities with electronic media appears 0.81, regarded as large by Cohen`s interpretation. Also, as a result of analyzing effect size according to categorical moderating variable, it was indicated that there is significant difference in effect size according to features of various categorical and continuous variables such as dependent variables(type of electronic media), independent variables(developmental and activity area), and moderator variables (age, way of management, area type, type of an institute, activity period). To sum it up, preschool activities with electronic media have a positive influence on young children, but the influence can be divergent depending on features of various independent, dependent, and moderator variables. Therefore, it can be seen as a conclusion in this study that in a preschool education field, efforts should be made to develop preschool programs and activities with electronic media properly attuned to the features of the above-mentioned variables, and furthermore to support it, educational policies should be required on a national level.