본 연구는 유아용 TV 애니메이션이 중요한 교수매체로서 작용하며 특히 성역할 학습에 중요한 역할 모델을 제공한다는 문제의식에서 현재 유아들이 가장 선호하는 TV 애니메이션 ‘뽀롱뽀롱 뽀로로’에 등장하는 캐릭터의 성차 묘사의 특징을 역할, 시각적 요소(형태와 색채), 언어 측면에서 분석하였다. 그 결과, 역할 분석에서는 남성 성비 우위, 남성 중심 에피소드 주도, 실외 활동 중심의 남성과 실내 활동 중심의 여성 역할이 나타났고, 남성은 반사회적 행동과 연루되고 대체로 독립적이며 여성은 친사회적 행동을 주로 하는 의존적인 역할로 그려지고 있었다. 시각적 요소 분석에서 형태 측면은, 여성 캐릭터의 눈, 입, 이마와 헤어에 있어 남성과 차이를 두고 옷보다는 성정형화된 장신구를 착용시켰고, 남성 캐릭터에서는 상의/하의를 착용시키고, 주인공인 뽀로로에게만 장신구를 착용시켰음이 나타났다. 색채 측면에서 남성은 대체로 실제 동물의 신체 색에 가깝게 묘사되었으나 여성인 루피는 여성성을 대표하는 색으로 표현되었고, 옷이나 장신구의 색깔이 모두 성 정형화된 색으로 표현되어 있었다. 언어 사용에서는 남성에게서 부정적 어휘가 더 많이, 동사 말미 표현과 어법과 언어사용 목적에 있어 성정형화된 특징이 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 유아용 TV 애니메이션이 유아들에게 바람직한 성 역할 모델을 제공할 수 있기 위해서 캐릭터들의 역할, 시각적 요소, 언어 사용의 구현에 시사하는 바와 더불어 문화자본의 상업화와 세계화 속의 교육기업들의 작용에 대한 비판적 검토의 필요성에 대해 논의하였다.
‘PorongPorong Pororo’ is presently the most favored TV animation for young children so that it is becoming an important media for young children’s development and early education, especially for children’s gender role learning. The purpose of this study was to analyze the gender difference on TV animation ‘PorongPorong Pororo’s characters, which is embedded in their role, outfigure(shape and color), and language. The research findings showed, in terms of the gender role differences, more male and less female, male-centered episode leading, more outdoor setting for males and indoor setting for females, and antisocial behavior related independent male and prosocial behavior related female. In terms of shape differences by gender, female characters had rounder and bigger eyes, smaller mouth, wider forehead and hair, and gender-stereotyped accessories, and only male characters wear clothes or gender-free accessories. In terms of color differences by gender, most of males had body color close to target animals’ one while the body of female character Roopy was pink which represents femaleness, and clothes and accessories were all illustrated by gender-stereotyped color except Pororo’s ones. In terms of language differences by gender, males spoke more negative expressions, and for both males and females language usage geared to gender-stereotyped l. It was discussed about the implications for how the appropriate gender role model can be implemented in TV animation for young children through characters’ role, shape, color, and language. Further critical review on how education enterprise works for cultural capitalism was suggested.