메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

디지털 환경이 창의적인 디자인 사고와 인지과정에 미치는 영향 : AutoCAD와 SketchUp 사용을 중심으로
추천
검색
질문

The Effect of the Digital Design Environment on Creative Design Thinking and Cognitive Processes - Focused on AutoCAD and SketchUp -

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조명은 (경희대) 김미정 (경희대)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第32卷 第9號 (通卷 第335號) KCI우수등재
발행연도
2016.9
수록면
67 - 75 (9page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
디지털 환경이 창의적인 디자인 사고와 인지과정에 미치는 영향 : AutoCAD와 SketchUp 사용을 중심으로
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This research adopted the assumption that the characteristics of digital tools differ from those of conventional tools and that these two tools affect creativity differently in the design processes. An empirical study was carried out to grasp the effect of the use of sketching and digital tools on students’ creative behaviors and to ascertain any differences in behaviors. A coding scheme was developed to measure students’ creative design thinking processes and spatial cognitive behaviors. Female senior students studying interior design at universities in Seoul participated in the study. They had all completed a basic modelling and sketching course. It was found that participants used digital tools as much as they did sketching in the early design process. The participants then used the digital tools to expand the visual notes that they developed during sketching while either reflecting on the design guidelines or thinking about the design. Further, duplex tool changeovers occurred naturally throughout the design process and allowed participants to find an appropriate solution and improved their creative thinking in the design processes. This research showed that interactions between sketching and digital tools have new potential in design processes and that each tool has different effects on students’ design thinking and cognitive processes. Design education programmes and study guidelines should be developed to encourage students to creatively use design tools in the design process.

목차

Abstract
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 결과 분석
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-540-001413090