메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김정태 (대우조선해양) 이광성 (경상대학교) 정효민 (경상대학교) 정한식 (경상대학교)
저널정보
한국동력기계공학회 동력시스템공학회지 한국동력기계공학회지 제20권 제5호
발행연도
2016.10
수록면
46 - 51 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The TMCP steel has expanded in the marine structure during manufacturing process because of its excellent weld-ability and impact toughness. In the case of merchant ships, coverage of TMCP steel has been used widely on over DH36 Classifications material. The line heating process is applied to the outer surface of the steel plate for the shipbuilding. In this study, We compared between TMCP and normalizing steel for shipbuilding by analyzing some basic data through performing the natural cooling after the line heating. The experimental results show the angular misalignment changes in line heating. Heated surface of normalizing steel material expanded to ‑0.3° and reduced to +0.2° after cooling. And during cooling at 194℃ for 1,500 seconds, Angular Misalignment began from - direction to + direction, passed the critical point to the default at 2,200 seconds and did not take place any more at 103℃ after the 2,700 seconds. Angular Misalignment results of TMCP steels and Normalizing steel material show same angular misalignment lasted 1,200 seconds, TMCP steel has given more expansion and contraction angle which is 0.2° than that of the Normalizing steel. Length difference between expansion and contraction is about 0.3 mm.

목차

Abstract
1. 서론
2. 선상가열 기본 이론
3. 실험장치 및 방법
4. 실험결과 및 고찰
5. 결론
References

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-550-001646946