It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
Sixteen Arhat Statues at the Okchun temple have unique features for their postures and - shapes of hands and feet. First, their faces have an upside down trapezoid shape with its top wider than its bottom. Second, the majority of the Arhat statues wore Wonduryung collar undergarments. Third, the statues’ hands and fingers take a unique form that is not easily found in the sculptures created during the same era: the hand placed on the statue’s knee, with the back of the hand facing up, and with its index and baby fingers straight butmiddle and ring fingers slightly crooked. Fourth, there are some exclusive features in the positions of the statues. For example, there is a statue between whose legs stand a Seosoo, an auspicious animal. Also, there is an Arhat statue that takes a lotus position, having one of its legs stretched out to the end of its pedestal. This particular feature is not frequently seen in the sculptures that were made in the late Chosun dynasty, between the 17th and18th century. This feature can be found in the work produced by Saeknan, a monk sculptor. His sculptures are different from the pieces that were built in 1600s, by: Eungwon at Songkwangsa, Soonchun in 1624; Sooyeon at Dabosa, Najoo in 1624; Inkyun at Gyeshinsa, Kimje in 1633; Mooyeom at Songkwangsa, Wanjoo in 1656; Seungho at Gaeamsa, Booahn in 1678; Sungshim at Segosa, Jeonjoo in 1695; Mile at Eunhasa, Kimhae in 1688; and Kyungho at Dorimsa, Goksung in 1700. Saeknan sculpted an Arhat statue in Kangjin Jeongsoo in 1684, Nengasa, Goheung in 1685, Chuneunsa, Koorye, Seongdoam, Haenam in 1700 and Daeheungsa, Haenam in 1701. The Okchun Arhat statues have similar features and positions as Saeknan’s Chuneunsa Arhat statue (1693) and his Daeheungsa Arhat statue (1701). In conclusion, it would be reasonable to infer that Saeknan or his successors sculpted the statues around 1700.
나한전이나 응진전, 영산전에 봉안되는 십육나한은 17세기 중반부터 18세기 전반기에 많이 조성되었다. 경남 고흥에 위치한 옥천사 나한전에는 조선후기에 제작된 것으로 보이는 십육나한상이 있다. 이들 나한상 16구 중 1988년에 7구가 도난당하였으나 2014년 3존자와 5존자 2구를 되찾았고, 2016년에 소장가에 의해 15존자와 16존자가 제자리로 돌아왔다. 나한상 16구 중 13구를 비교 고찰하면 나한상의 양식적인 특징이 도출될 뿐만 아니라 조선후기에 제작된 나한상들과 비교하여 제작자와 제작시기를 추론하기에 충분하다고 생각한다. 옥천사 십육나한상은 자세, 상호, 지물의 종류, 손과 발의 표현 등에서 특징적인 모습이 보인다. 첫째, 얼굴의 위 부분을 아래 부분보다 넓게 만들어 역 사다리꼴의 형태를 띠고 있는 것이다. 둘째, 원두령 칼라 내의를 입고 있는 나한의 비중이 높은 것이다. 셋째, 이 시기 나한상에서는 전혀 보이지 않는 특이한 손가락 표현이다. 손 등을 위로하고 무릎 위에 올려 놓을 때 검지와 소지는 펴고 중지와 약지를 구부리고 있는 모습이다. 넷째, 나한상은 여러 가지 자세를 자유롭게 취한다. 나한상에 표현되는 자세는 결가부좌·윤왕좌·유희좌·의좌·궤좌·반가부좌·부좌 등이 있다. 그 중 특징이한 것은 의좌이고, 의좌를 하고 나란히 내려놓은 두 다리 사이에 서수의 앞 다리를 두손으로 잡고, 서수를 세우고 있는 모습이다. 마지막으로 나한이 부좌의 상태에서 다리 한 쪽을 편안하게 앞으로 내놓고 있는데, 그 발이 대좌의 끝에 걸쳐있는 모습이다. 이러한 특징들은 조선후기 17-18세기의 나한상에서는 전혀 보이지 않는 것으로 색나이 수화승으로 활동하면서 제작한 작품들에서만 보인다. 색난의 나한상으 17-18세기에 활동한 응원의 1624년 순천 송광사, 수연의 1624년 나주 다보사, 인균의 1633년 김제 귀신사와 1655년 여수 흥국사, 무염의 1656년 완주 송광사, 경탄의 1677년 부안 개암사 승호의 1678년 청도 덕사 1684년 기장 장안사, 성심의 1695년 전주 서고사, 마일의 1688년 김해 은하사, 경호의 1700년 곡성 도림사 등의 작품에서는 전혀 발견되지 않는 모습을 하고 있다. 색난은 1684년 강진 정수나 나한상을 비롯하여 1685년 고흥 능가사, 1693년 구례 천은사, 1700년 해남 성도암, 1701년 해남 대흥사의 나한을 제작하였다. 옥천사 나한상은 색난의 작품들 중 1693년 구례 천은사 나한상과 1701년 해남 대흥사 나한상과 더욱 유사한 모습을 보인다. 따라서 고성 옥천사 나한상은 1700년을 전후한 시기에 색난과 그의 계보에 의해 조성 되었을 것으로 추정해도 무리가 없을 것으로 생각된다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.