중국의 내륙지역 발전 전략은 크게 두 단계로 나누어 구분할 수 있다. 첫 번째 단계는 균형발전 차원에서 이루어진 것으로 2000년대를 전후해 추진된 서부대개발, 중부굴기 등을 들 수 있다. 두 번째 단계는 2010년을 전후해 추진되기 시작한 것으로 균형발전 차원을 넘어 중국 중서부내륙지역을 대외개방 거점으로 발전시켜 21세기 중국의 새로운 성장축으로 육성하고자 하는 일대일로(一带一路)사업, 내륙지역의 성장을 선도하는 거점도시개발, 실크로드경제벨트 및 장강경제벨트 구축 등을 들 수 있다. 중국 정부의 이러한 중서부내륙지역 발전 전략이 지속적으로 추진되면서 최근 중국 중서부내륙지역의 성장률이 개혁개방 이후 중국의 성장을 견인하였던 동부연안지역을 상회하는 현상을 나타내고 있으며, 내륙지역의 시장규모 또한 빠르게 확대되고 있다. 2005∼2014년 기간 동안 중국의 권역별 GRDP 연평균 성장률은 중서부내륙지역 16.4%, 동부연안지역 13.7%, 동북3성 14.4%로 중서부내륙지역이 가장 높은 성장세를 나타내면서 중국의 권역별 GRDP 비중 또한 2005년 동부연안지역 55.3%, 중부지역 18.7%, 서부내륙지역 17.3%에서 2014년 동부연안지역은 50.8%로 감소한 반면, 중부지역 및 서부지역은 각각 20.2%와 20.6%로 증가하였다. 이처럼 중국 중서부내륙지역의 성장률이 동부연안지역을 상회하면서 2005∼2014년 기간 동안 중국의 권역별 시장규모의 연평균 성장률 또한 중서부내륙지역 14.4%, 동부연안지역 14.3%, 동북3성 14.0%로 미미하지만 중서부내륙지역이 가장 큰 폭의 성장세를 나타냈다. 중국 중서부내륙지역이 GRDP뿐만 아니라 소비시장규모가 가파른 성장세를 나타내고, 일대일로사업 추진 등으로 중국 내륙지역의 글로벌화가 촉진되는 등 성장에 대한 기대감이 높아지면서 국내외 글로벌기업의 중국 내륙지역에 대한 진출이 빠르게 확대되는 추세를 나타내고 있다. 삼성은 일대일로사업의 핵심거점이자 시진핑주석의 고향인 시안(西安)에 삼성전자, 삼성SDI, 삼성화재 등을 진출시켜 삼성기업단지를 조성하였으며, 현대자동차, HP 등은 중국 내륙지역의 최대 도시인 충칭(重庆), 폭스바겐은 청두(成都)에 진출하였다. 경기도 중소기업 또한 중국 내륙지역에 대한 진출 의향이 높은 것으로 추정되었다. 경기도가 추진하고 있는 도내 중소기업에 대한 해외마케팅 지원 사업에 참여한 경험이 있는 기업을 대상으로 중국 내륙지역의 최대 도시인 충칭에 GBC를 설립하는 것에 대한 설문조사 결과 필요하다는 의견이 불필요하다는 의견보다 높게 나타났다(필요 37.1%, 불필요 21.3%, 보통 41.7%). 따라서 경기도는 중국 내륙시장의 급속한 성장세, 21세기 중국의 새로운 성장거점으로의 성장 가능성 등을 감안해 중국 내륙지역의 최대 도시이면서 교통의 요충지인 충칭에 GBC를 설립해 경기도 중소기업의 중국 내륙지역 시장개척을 지원할 필요가 있다. 본 과제에서는 중국 충징 지역에 GBC를 설립할 경우 비전은 “경기도 중소기업의 중국 내륙시장 진출 지원 플랫폼”, 목표는 “2017년 중국 내륙지역에 대한 수출 2백만불 달성”으로 제시하고, 이러한 비전과 목표 달성을 위한 세부추진과제를 제시하였다. [표는 본문 참조]
Development strategies for China’s interior can be classified into two phases. The first strategy is for balanced development. China Western Development and Jungbugulgi that were carried out around 2000’s are typical examples of the first strategy. The second phase started to carry out around 2010. One belt, One road project, urban center development leading the growth of China’s interior, Silkroad Economy Belt and Yangtze River Economy Belt are typical examples of the second phase. As midwest development strategy has been performed by Chinese government, growth rate of China’s midwest has exceeded eastern coast of China that has led the growth of China since Chinese economic reform and market size of China’s interior has expanded rapidly. Compound annual growth rate of GRDP in midwest, eastern coast and three in northeast of China for 2005∼2014 was 16.4%, 13.7% and 14.4% respectively. GRDP of eastern coast, central part and western inland in 2005 was 55.3%, 18.7% and 17.3% respectively. GRDP of eastern coast in 2014 decreased to 50.8% while GRDP of central part and western inland increased to 20.2% and 20.6% respectively. As growth rate of midwest has exceeded that of eastern coast, compound annual growth rate of market size in midwest inland, eastern coast and three provinces in northeast of China for 2005∼2014 was 14.4%, 14.3% and 14.0% respectively. Lots of enterprises have entered China’s inland as midwest inland has grown rapidly in GRDP and consumer market and has been globalized by a number of projects including One belt, One road project. Samsung had Samsung enterprise complex consisting in Samsung Electronics, Samsung SDI and Samsung Fire & Marine Insurance created in Xian, base of One belt, One road project and birthplace of Xi Jinping. Hyundai Motor Company and HP advanced into Chongging, the largest city in China’s inland. Volkswagen entered Chengdu. Small and medium sized businesses in Gyeonggi Province have an intention to advance into China’s inland. Survey of small and medium sized businesses in Gyeonggi Province that had experience of participating in overseas marketing support project showed that 37.1 % of businesses surveyed said it is necessary to establish GBC in Chongging, the largest city in China’s inland and 21.3% said it is not necessary. Accordingly, Gyeonggi Province needs to help small and medium sized businesses in Gyeonggi Province pioneer markets in China’s inland by establishing GBC in Chongging, the largest city in China’s inland considering rapid growth of markets in China’s inland and growth potential of Chongging that is the largest city in China’s inland and an important traffic center. This task presented vision as “platform to help small and medium sized businesses in Gyeonggi Province enter China’s inland” and goal as “achieving two million dollars in export to China’s inland in 2017” when GBC is established in Chongging and details for achieving above mentioned vision and goal.
[표지] [연구요약] [차례] 표차례 그림차례 [제1장 서론] 제1절 연구의 배경 및 목적 제2절 연구의 내용 및 방법 [제2장 중국 충칭지역 현황 및 내륙지역 발전 전략 분석] 제1절 중국 충칭 현황 및 발전 전략 제2절 충칭지역을 중심으로 한 내륙지역 발전 전략 [제3장 경기비즈니스센터(GBC) 운영 현황 및 수요조사] 제1절 GBC 운영 현황 제2절 GBC 수요조사 [제4장 중국 충칭 지역에 대한 GBC확대 방안] 제1절 중국 충칭지역에 대한 GBC 확대 설치 필요성 제2절 중국 충칭지역에 대한 GBC 운영 방안 및 세부추진 과제 [제5장 결론 및 정책제안] 제1절 결론 제2절 정책제안 [참고문헌] [Abstract] [부록]