근대 초기 대중적 차원에서 선과 악은 구체적 사회관계 속에서 인간이 주고받는 도움과 해(解)로 감각되는 개념이었다. 행동의 사회적 질을 기준으로 선악을 판단하는 감각은 전근대 소설 전통에서도 공유되는 것으로, 김교제 작품은 물론 신소설 일반의 근저에 존재한다. 그러나 이 기본태도 위에서 근대 초기 악의 표상은 서로 다른 맥락과의 접속 하에 다양한 양상을 띠고 나타났다. 그럼에도 불구하고 서사를 악인이 주도하는 구조를 가진 신소설에서 ‘악’의 문제는 오히려 다소 단순하게 논의되어온 경향이 있다는 것이 본 논문의 기초가 된 문제의식이다. 본 논문은 김교제 신소설에 나타난 악행들에서 그 내용상의 새로움을 찾기는 어려우나 그것을 표상하는 태도에서 근대적 변용양상이 드러난다고 보았다. 김교제 신소설에 나타난 악의 표상에서는 그 구현 주체의 젠더에 따라 서로 다른 특성이 드러남을 볼 수 있다. 『치악산』 하, 『목단화』에는 전통적 가정소설로부터 유래한 악인형인 후처가 등장한다. 이들은 전처 소생·며느리와 같은 특정 인물을 향한 맹목적 악의(惡意)를 드러내고 축출, 납치, 인신매매, 살인과 같은 악행의 연쇄를 촉발한다. 텍스트는 그 원인을 편협함, 악독함과 같이 이들이 타고난 성격적 결함으로 수렴시키는 경향을 보인다. 전통적 소설에 비교해 볼 때 김교제 신소설에서 나타난 특징적 변용 양상은 이 ‘여성적 악’이 풍속의 문제로 확장된다는 점이다. 『치악산』 하와 『목단화』에서 여성인물에게 가해지는 악행은 부녀자 인신매매가 성행한 풍속의 전모를 드러낸다. 여성의 성(性)을 둘러싼 ‘음란방탕’으로 규정된 이 풍속은 근대교육에 의해 교화될 수 있는 것으로 그려진다. 이에 비해 ‘여성적 악’의 근본적 원인인 성격적 결함에 대하여 개과천선이라는 고전적 대응 이상이 제시되지 못했다는 점이 한계로 보인다. ‘여성적 악’이 교화 가능한 것으로 표상됨에 반하여, ‘남성적 악’은 교정 불가능한 것으로 표상된다. 『마상루』, 『치악산』, 『목단화』, 『현미경』에서 권력, 지위, 재물, 아내와 같은 자본을 소유하려는 욕망은 대개 남성인물을 통해 표현된다. 이들의 악행은 성격적 결함이 아니라 그들에게 결여된 특정 자본을 욕망한다는 사회적 차원에 그 원인을 가진다. 그런데 이들이 욕망하는 자본은 특정 대상이 아니라 ‘아무나’로부터 빼앗아올 수 있는 것이며, 그 욕망을 실현하기 위해 납치, 인신매매 등 과격한 범죄적 행위가 요청된다는 특징을 가진다. 그러므로 이들의 욕망은 공동체 치안(治安)에 대한 위협으로 표상된다. 공권력을 사유화한 악인 역시 공동체 다수에 피해를 입힌다는 견지에서 이와 같은 표상 방식의 연장선상에 위치한다. 이에 대한 대응은 악인을 물리적으로 격리·제거하는 방식으로 이루어지며, 그 대응의 주체로 전통적 서사에서 초월적 주체인 ‘하늘’이 부각되었던 것과 달리 김교제 신소설에서는 ‘법과 질서’의 주체인 근대국가가 부각됨을 볼 수 있다.
In early 20th century in Korea, the concept of good and evil/bad was recognized as the quality of social behavior. The sense of help and harm which people experience in their reality was set in core of the concept. This traditional way of judging good and evil based on the quality of behavior had been extended from premodern narratives to Sinsoseol as a basic paradigm. The representation of evil itself tended to diversify as it was connected to varying social contexts. The distinct feature regarding the narrative structure of Sinsoseol is that villains tend to take the initiative. However, representations of evil in Sinsoseol have been regarded in rather simplified way, that they were derived from traditional references or they were identified with representations of the premodern as enlightenment discourse of the day defined old as evil. The contents consisting evil/bad acts itself are not that varied from traditional one, however, I tried to analyze changing aspects of the way of representing it. The representation of evil in Kim Gyoje"s works tends to be genderized. Chiaksan, Mokdanhwa present "evil second wife" character which was originated from traditional genre called Gajungsoseol. They bear malice toward their stepchildren or spouses of them. Their malice triggers series of evil acts such as kidnapping, human trafficking, and murder. Texts tend to describe its cause as an innate one, as a characteristic flaw. Compared to traditional narratives, it is characteristic that this "evil of woman" tends to extend to the realm of custom. In Chiaksan and Mokdanhwa, evil acts directed to the body of heroin reveal the practice of woman trafficking prevailing in society. Texts describe modern education can rectify the immorality among the mass. However, the innate characteristic flaw which triggered evil acts from the beginning seems to be uncorrectable by the mean of enlightenment. In these texts, evil second wives suddenly recover their good nature at the end. Although "evil of woman" is represented as a reformable one, "evil of man" is described as an unreformable one. Masangru, Chiaksan, Mokdanhwa, Hyunmigyung present male characters desiring certain things such as power, status, wealth, wife. Their evil deeds originated from that certain desires consisted within social contexts. Objects of their desire are something that can be taken from other members of community, therefore they require extreme acts that can be identified with criminal behaviors. From this perspective, privatizing governmental power is represented as evil as well. "Evil of man" tends to be represented as a threat to public order. Responding to this kind of evil requires physical isolation of evil doer based on law and order, and Kim Gyoje"s works represent the state as a main responding agent.