대표적인 글로벌 혁신기업인 디자인회사 IDEO의 CEO 팀브라운은 “고객을 대상으로 정보를 쏟아내는 웹 1.0 시대와는 달리, 고객이 적극적으로 참여하는 웹 2.0시대의 도래로 인하여 더 이상 고객을 수동적인 존재로만 대할 수 없다”라고 주장하였다. 이렇듯, 고객이 기업의 제품개발에 적극적으로 참여하여 가치를 극대화하는 공동가치창출(Value Co-Creation)의 중요성이 대두되고 있다. 하지만 기업의 공동가치창출 활동이 모두 성공적인 시장성과를 창출하는 것은 아니다. 이는 공동가치창출을 위한 선행적인 기업역량 확보 미흡에서 기인하며, 또한 고객과의 공동가치창출을 통해 시장변화에 부합하는 혁신적인 신제품 개발 실패에 원인이 있다.그러나 공동가치창출의 선행요인 및 시장성과에 관한 연구는 개념적 연구 및 사례연구 중심으로 이루어져 실증적인 연구가 매우 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는, 자원기반이론을 기초하여 공동가치창출과 중요한 연관성을 갖는 흡수역량(잠재적 흡수역량, 실현적 흡수역량)을 선행요인으로 제시하여 인과관계를 실증적으로 연구하였다. 또한 공동가치창출이 시장성과에 미치는 효과를 살펴보는 가운데, 특히 혁신성과(제품혁신성과, 공정혁신성과)를 매개로 하여 공동가치창출이 시장성과에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 구조모형분석을 통하여 실증연구를 수행하였다. 공동가치창출을 추진하고 있는 국내 309개 제조 기업을 대상으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 실현적 흡수역량은 공동가치창출의 선행요인으로서 유의한 영향을 미치는 것을 확인하였으나, 잠재적 흡수역량은 영향을 미치지 않는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 공동가치창출은 기업의 제품혁신성과와 공정혁신성과에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 공동가치창출은 시장성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 마지막으로, 제품혁신성과와 공정혁신성과는 공동가치창출과 시장성과간의 관계에서 모두 매개효과를 가지는 것으로 확인되었다. 특히, 제품혁신성과는 완전매개역할을 하는 것으로 확인되었다.
Tim Brown, the CEO of the representative global innovative global design company IDEO, asserted that unlike the web 1.0 age in which the company provide unilaterally informations toward the consumer, in the web 2.0 age, the consumer cannot be any more treated as a passive consumer but take an active role in product development. As he said, the value co-creation in which the customer take part in the new products development is being more and more emphasized. However, the reciprocal value creation activity doesn’t always create a successful market performance. In many cases, this can result from the insufficiency of some preceding capacities which are indispensable for value co-creation and the failure of innovative product development keeping up with changes on the market. In this study, we tried to find out, based on the resource-based theory, the relationship between the value co-creation and the absorptive capacity. Moreover, as well as the analysis of the effect of value co-creation on the market performance, we also tried to investigate empirically the mediating effect of innovation performance. The data was collected by a survey of 309 domestic manufacturing companies published by Korea Innovation Survey 2014. For the analysis of the data, Structural Equation Modeling – SEM with AMOS program assistance was used. The results of the analysis were as follows. Firstly, realized absorptive capacity, which concerns the development of the product and the service reflecting of the customer’s suggestion and idea, has a positive effect on value co-creation as antecedent factor. On the other hand, it is revealed that potential absorptive capacity, which comprises knowledge acquisition and assimilation capabilities, does not significantly affect the value co-creation. Secondly, the results show that the Value co-creation positively affect both on the product innovation performance and the process innovation performance. Thirdly, the Value co-creation and the innovation performance, including product innovation performance and process innovation performance, have a positive effect on the market performance. Finally, the findings show that the product innovation performance and the process innovation performance have a mediative effect on the value co-creation and the market performance. Particularly, it turns out that the product innovation performance has a complete mediation effect. [그림은 본문 참조] Based on the results, our contributions were follows. Firstly, this study suggests that the absorptive capacity has to be preceded so that the company can create a successful result through the value co-creation. Especially, the realized absorptive capacity turns out to be a very important factor. For this purpose, the company is required to recruit and manage excellent employees including efficient composition of R&D team and systematic education program. Secondly, the company need to raise a competitiveness in the market. For this purpose, the company is required to build platform, community and process which can vitalize customers’ active participation in value co-creation, as well as an introduction of the incentive system, which allows to induce the participation of the customer.