메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고춘화 (경상대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제64집
발행연도
2017.6
수록면
49 - 76 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this stud y is to interpret the meaning value in the context of Korean language education and to construct educational content of meaning value.
‘Value’ is an important issue in Korean language education. Value refers to the usefulness or importance of the object, and the basic unit of value in the process of communication is a lexical meaning. Meaning value is the subjective judgment and evaluation of the speaker about the object revealed in meaning. If a learner can understand the vocabulary usage mechanism and the process of creating meaning values, he can think deeply about the world and think logically.
The implications of the meaning value of Korean grammar education are as follows. The value of meaning extends the interest in various semantic aspects such as implicit meaning and emotional meaning in the lexical significance discussion. It is possible to study integrally and educate meanings, language users, and the world from the trend of studying and teaching the meaning in dependently. By understanding the complex world using language and valuing to it, we able to con firm the constructive and analytical power of the language. By examining the process of the creation of meaning value, we can search for the way of exploration and active inquiry of the speaker’s use of language. In addition, it could be assumed the status as a mature language user and laid the basis for human growth through language and self- growth of Korean learners.

목차

Ⅰ. 들머리
Ⅱ. 어휘 의미 가치 교육의 현실태
Ⅲ. 어휘 의미 가치의 생성 과정과 문법 교육적 해석
Ⅳ. 어휘 의미 가치의 문법 교육적 활용 방안
Ⅴ. 마무리
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (32)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0