메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
전소영 (Kyung Hee University)
저널정보
한국동서비교문학학회 동서비교문학저널 동서비교문학저널 제40호
발행연도
2017.6
수록면
223 - 246 (24page)
DOI
10.29324/jewcl.2017.06.40.223

이용수

DBpia Top 5%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
As a critical dystopian novel, Nineteen Eighty-Four by George Owell and The Handmaid’s Tale by Margaret Atwood warn us of future dystopian society. Although both Oceania and Gilead are imagined communities, they resemble our modern society in many respects. Citizens in those totalitarian systems can not use language and body at their own disposal. Big Brother-style surveillance system watch an individual’s every moves and regulate their emotion as well. But protagonists in these novels try to write their own story confidentially and have a genuine relation with others. To be a human, their body and sexuality function against a social control and repression. And their desire of narrating stories and forbidden sexuality trigger desperate attempts to restore their lost past and identities through language and body. Although appropriation of language and body is means of totalitarian control of citizen, it could be a route for freedom and liberation from their dystopian reality. Even in dystopian novels, utopian impulse still exists and provokes in readers a determination to prevent nightmare future and to cherish what must not be lost.

목차

I. 들어가는 말
II. 금지된 글쓰기와 말
III. ‘기억’이라는 유토피아와 욕망하는 몸
IV. 나가는 말
Work Cited
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-800-000985825