본 연구에서는 현장 접근을 통한 한국 스포츠 정보산업의 장애요인과 운영의 문제점 및 경영상의 개선점, 그리고 미래의 기술적인 전망에 대해 분석하고자 한다. 즉, 스포츠 정보산업의 현황을 살펴보고, 특히 예측되는 기술적인 전망을 살펴보는 데 본 연구의 목적이 있다. 연구는 스포츠 정보산업 분야의 업체를 대상으로 이루어졌으며, 연구 방법으로는 질적 연구를 사용하였다. 1차 조사에서는 60개 업체(예약 스포츠, 인터넷 스포츠, 쇼핑몰, 스포츠 IT산업, 스포츠 제조업체, 스포츠 센터, 스포츠 프로구단 등)를, 2차 조사에서는 스포츠 관련 온라인 업체 27곳과 오프라인 업체 23곳을 조사하여 총 110개의 업체를 대상으로 조사하였다. 연구도구는 심층질문지이며, 분석은 연구자가 분리하여 정리하였다. 이상과 같은 과정을 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠 정보산업의 장애요인으로 법적ㆍ제도적 문제, 전문인력 양성 시스템 미비, 첨단 정보기술의 즉각적 도입 및 활용 미비, 고객 욕구에 기반한 다양한 컨텐츠 개발 및 수익모델 창출 부족, 사업체의 영세성으로 인한 문제, 그리고 경영자의 경영마인드 부족 등이 나타났다. 둘째, 스포츠 정보산업 운영의 문제점 및 경영의 개선점을 살펴보면, 기본적으로 부족한 데이터, 고객의 높아진 요구, 부족한 인력 및 자금력, 미비한 홍보 및 마케팅, 소프트웨어적인 부분의 중점적인 개발 그리고 유통체계의 개선 등이 나타났다. 셋째, 스포츠 정보산업에서 향후 예측되는 기술개발에 관련된 기술적인 전망은 온라인과 오프라인 부분에서 모두 살펴보았다. 구체적으로는 온라인게임, 온라인 스포츠 쇼핑몰, 맞춤형 게임제작, 가상 스포츠 체험관, 인터넷 스포츠 방송, 사이버 강습, 스포츠 의류, 스포츠 장비, RPG형 게임학습지, 그리고 PDF형 스포츠 일간지 및 스포츠 전문서적에서 기술적인 전망이 나타났다.
The purpose of this study was to investigate obstacles of Korean sports information industry, problems associated with operation as well as remedies for management by on-site approach. The primary investigation was conducted for 60 enterprises(reservation sports, internet sports, shopping mall, sports IT business, sports manufacturer, sports center, professional sports team, etc.) and 27 sports related online enterprises and 23 off-line enterprises were investigated additionally as the secondary investigation, consequently led to a total of 110 sports enterprises. Quantitative survey questionnaire was used as a study tool and the results were classified and arranged by researcher. The results obtained by above procedures are as follows. Firstly, the results showed that there exist legal' institutional problems associated with obstacles of sports information technology (IT), insufficiency of training system for professional human power, lack of effort for creating various profit models as well as problems occurred by trifleness of enterprises, etc. Secondly, when examining operational problems and remedies for management of sports information industry, fundamentally, lack of data, enhanced exercise of customers' right, shortage of human power and capital, insufficient advertisement and marketing, concentrated development on software side as well as improvement of distribution system. Thirdly, technical prospect, with regard to predictable technical development within korean sports information industry for both online and off-line parts, was observed. Technical prospect for online game, online sports shopping mall, customized game production, virtual sports experience facility, internet sports broadcasting, cyber course, sports garment, sports equipment, RPG-type workbook, PDF-type daily sports newspaper as well as technical reference was occurred.